Dotace na výstavbu podpůrných bytů


Dotace na výstavbu podpůrných bytů

Žádost ze dne 11. 1. 2023 o poskytnutí informací týkajících se finanční podpory/dotací Ministerstva pro místní rozvoj na výstavbu podpůrných bytů.

Požadované informace:

1) Zda tedy není pochybením ze strany pronajímatele, konkrétně obce, když tato osoba není závislá na péči jiné osoby a nepobírá tudíž příspěvek na péči, když takový byt pronajala.

2) Zda dalším možným nájemcem může být osoba, která sice nepatří do cílové skupiny osob, ale může s ní být uzavřena nájemní smlouva pouze na 1 rok.

3) Jak je postupováno ze strany NKÚ, když je následnými kontrolami u subjektů, které obdržely dotace na výstavbu takových bytů, když je zjištěno porušení podmínek při přidělování těchto podpůrných bytů.

Poskytnuté informace:

K bodu 3:

NKÚ je nezávislým kontrolním orgánem, jehož postavení, působnost a činnost je vymezena zákonem č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů. NKÚ je orgánem zjišťovacím a nedisponuje výkonnými pravomocemi, které by mohly zajistit realizaci opatření potřebných k odstranění kontrolami zjištěných nedostatků. Zajištění takových opatření, včetně uplatnění případných sankcí vůči konkrétním osobám, přísluší orgánům, jimž NKÚ své kontrolní závěry v souladu s ustanovením § 30 uvedeného zákona poskytuje, tj. vládě, Parlamentu ČR a případně příslušným ministerstvům. Toto pojetí NKÚ potvrzuje Ústavní soud v nálezu sp. zn. II. ÚS 451/2000: „Nejvyšší kontrolní úřad nedisponuje exekutivními, příp. soudními pravomocemi; plní pouze funkci kontrolní s tím, že je oprávněn a povinen výsledky provedených kontrol zveřejnit, a tak upozornit příslušné orgány státní moci na nedostatky zjištěné při kontrole. Nemá však oprávnění ukládat sankce (odhlédnuto od sankcí za porušení procesních předpisů) nebo opatření k odstranění nedostatků. Závěry Nejvyššího kontrolního úřadu se stávají toliko podnětem, popřípadě podkladem pro další postup orgánů státní moci.“. Z uvedeného je zřejmé, že NKÚ na základě výsledků svých kontrol neukládá sankce kontrolovaným subjektům.

V případě, že NKÚ zjistí při kontrole porušení rozpočtové kázně, oznamuje tuto skutečnost příslušnému správci daně. Pokud jsou při kontrole NKÚ zjištěny skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin, oznamuje NKÚ tyto skutečnosti orgánům činným v trestním řízení.

NKÚ v rámci výkonu své působnosti kontroluje poskytování a užití účelových dotací ze státního rozpočtu v jednotlivých resortech. V takto zaměřených kontrolách prověřuje mj. nastavení systémových pravidel pro poskytování dotací u poskytovatelů a plnění dotačních podmínek u vybraných subjektů – příjemců dotací. Materiály obsahující informace o prověřované oblasti jsou NKÚ zpřístupňovány kontrolovanými osobami v průběhu každé jednotlivé kontrolní akce NKÚ a pouze v rozsahu nezbytném pro naplnění předmětu a cíle konkrétní kontroly zaměřené na předmětnou problematiku, tzn. např. informace o dotacích z jednotlivých dotačních programů za v každé kontrole vymezené kontrolované období. Výsledkem kontrolní akce NKÚ je kontrolní závěr, což je zpráva, která obsahuje shrnutí a vyhodnocení kontrolních zjištění. Kontrolní závěry jsou zákonným informačním výstupem NKÚ o výkonu kontrolní působnosti a jeho výsledcích.

Podpora bydlení v České republice vychází z koncepce předkládané Ministerstvem pro místní rozvoj, které je za politiku bydlení zodpovědné. Nejvyšší kontrolní úřad prověřil poskytování, čerpání a použití peněz na podporu bydlení, které v této oblasti prostřednictvím dotací rozděluje Ministerstvo pro místní rozvoj spolu se Státním fondem rozvoje bydlení, a to jak ze státních prostředků, tak z evropských fondů například v kontrolní akci číslo 21/08 či kontrolní akci číslo 15/18. Výsledky kontrol (kontrolní závěry) a další informace o provedených kontrolách NKÚ zveřejňuje na svém webu.

Část žádosti, a to body 1 a 2, NKÚ podle § 2 odst. 4 informačního zákona odmítnul.

tisk stránky