Hospodaření Pozemkového fondu České republiky
Žádost ze dne 27. 11. 2023 o poskytnutí informací týkajících se kontrolní akce 99/07 – Hospodaření Pozemkového fondu České republiky s majetkem státu.
Požadované informace:
„Bylo prováděnými kontrolami NKÚ zjištěno, že by Pozemkový fond ČR porušil jemu uloženou povinnost zkoumat oprávněnost nároků osob, které nárok na vydání náhradního pozemku dle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, u něho uplatnily, a sdělení, jakého počtu případů se taková zjištění kontrol NKÚ týkala?“
Poskytnuté informace:
NKÚ realizoval a ukončil od roku 1993 celkem 16 kontrolních akcí, v rámci kterých byl Pozemkový fond ČR nebo jeho územní pracoviště kontrolovanou osobou. Jedná se o kontrolní akce č. 93/09, 94/06, 94/19, 94/41, 94/46, 94/50, 96/10, 97/04, 97/28, 97/30, 99/07, 02/14, 04/39, 08/12, 14/34 a 14/40. Výsledky kontrolních akcí jsou zveřejněny na webu NKÚ v podobě kontrolních závěrů.
K uvedenému dále uvádíme, že pochybení Pozemkového fondu ČR, které věcně souvisí s Vaší žádostí o poskytnutí informací, NKÚ identifikoval ve dvou kontrolních akcích:
-
Kontrolní akce č. 99/07 Hospodaření Pozemkového fondu České republiky s majetkem státu
-
Kontrolní akce č. 02/14 Nemovitý majetek státu ve správě Pozemkového fondu České republiky
Ke kontrolní akci č. 99/07:
Kontrolní závěr byl zveřejněn v částce 2/2000 Věstníku NKÚ na stranách 71 až 81. Na straně 74 se uvádí:
„Kontrolou bylo zjištěno, že PF ČR:
překročil zákonné dispozice s majetkem ve vlastnictví státu tím, že neoprávněně převáděl s odvoláním na ustanovení § II odst. 2 zákona Č. 229/1991 Sb. pozemky ve vlastnictví státu na osoby, které neměly podle tohoto zákona postavení oprávněné osoby. Takto vypořádal ve 120 namátkově vybraných případech nároky na jiné pozemky v hodnotě celkem 19 104 151 Kč.“.
Na straně 76 se dále uvádí:
„Kontrolou bylo zjištěno, že PF ČR:
neověřil a nedoložil, zda oprávněná osoba (jednak původní vlastník a jednak postupník) splnila zákonnou podmínku zajišťovat provoz zemědělské nebo lesní výroby. V 31 namátkově vybraných případech nebyla prokázána oprávněnost nároků za živý a mrtvý inventář a zásoby, které PF ČR vypořádal nemovitostmi ve vlastnictví státu v hodnotě celkem 14 768 114 Kč;
(...)
Kontrolou bylo zjištěno, že PF ČR:
překročil zákonné oprávnění k nakládání s majetkem ve vlastnictví státu tím, že převedl nemovitosti na osoby, které nebyly v době uzavření smluv o převodu nemovitostí v postavení oprávněných osob.
Například:
PF ČR vypořádal neoprávněné nároky v celkové výši 1 025 915 Kč.Jedná se o nemovitosti v okresech: Most (smlouvy č.: 5R97/68, 169R97/68, 128R97/68, 16R98/68), Brno-venkov (smlouva č. 69-R-97/23), Tábor (smlouva č. 1 č. j. 1364/94), České Budějovice (smlouva bez čísla ze dne 8. 6. 1993).“.
Z uvedeného textu kontrolního závěru ke kontrolní akci č. 99/07 tak vyplývá celkem 158 zjištěných případů, ve kterých NKÚ zjistil pochybení Pozemkového fondu ČR v oblasti oprávněnosti nároků osob.
Ke kontrolní akci č. 02/14:
Kontrolní závěr byl zveřejněn v částce 3/2003 Věstníku NKÚ na stranách 209 až 219. Na straně 74 se uvádí:
„PF ČR bezúplatně převáděl jiné pozemky na osoby, které nemají podle zákona č. 229/1991 Sb. status oprávněné osoby, tzn. osoby vymezené v ustanovení § 4 tohoto zákona. PF ČR je oprávněn bezúplatně převést jiný pozemek podle § 11 odst. 2 zákona pouze do vlastnictví oprávněné osoby. Převod na jinou (například právnickou) osobu je v rozporu s podmínkami stanovenými zákonem č. 229/1991 Sb. a je porušením povinnosti správce nemovitostí ve vlastnictví státu.
V namátkově vybraných případech PF ČR převedl celkem 350,2 ha zemědělské půdy, oceněné v cenách roku 1991 na 39,9 mil. Kč. Z toho část nároků v hodnotě 38,6 mil. Kč uplatnily osoby, které dle zákona č. 229/1991 Sb. nemají status oprávněné osoby.
Jednalo se například o pozemky převedené na území hlavního města Prahy (smlouvy č. 36PR01/01, 21RP00/01, 28RP00/01, 20PR01/01, 22PR01/01, 23PR00/01, 23PR01/01, 24PR00/01, 25PR00/01, 27PR00/01, 18PR01/01, 34RP00/01, 29PR02/01, 12PR01/01, 30RP00/01, 18RP00/01, 17RP00/01, 31PR00/01, 27PR01/01, 11PR01/01, 1R98/01, 28PR01/01, 34PR01/01, 55RP99/01, 01RP00/01, 33R98/01, 08PR01/01, 26PR01/01, 09RP00/01, 13PR01/01, 58RP99/01 a 06PR01/01), v okresech Beroun (smlouvy č. 14RP99/37, 1RP99/37, 28RP99/37, 17RP99/37, 11RP99/37 a 5PR01/37), Č. Budějovice (smlouvy č. 690RP99/05, 683RP99/05, 779RP00/05, 768RP99/05, 758RP99/05, 766RP99/05, 812PR01/05, 737RP99/05 a 926PR01/05), Litoměřice (smlouvy č. 21PR01/38 a 29PR01/38), Náchod (smlouvy č. 566RP99/13, 30PR00/13, 62PR01/13, 52PR02/13, 548RP99/13 a 44PR01/13), Nymburk (smlouvy č. 47PR01/28 a 50PR01/28), Olomouc (smlouvy č. 52PR00/21, 13RP00/21, 43PR00/21, 36RP00/21, 50PR00/21, 42PR00/21, 76PR01/21, 9RP00/21, 4PR01/21, 32PR00/21, 12RP00/21, 9PR01/21, 67PR01/21, 34RP99/21, 1RP99/21, 12RP99/21, 5RP99/21, 14RP99/21, 2PR01/21 a 30RP00/21), Praha-východ (smlouvy č. 24PR02/80 a 72PR01/80), Pelhřimov (smlouvy č. 37RP99/48, 48RP99/48, 7RP00/48, 23RP00/48, 24RP00/48, 26RP00/48, 29RP00/48, 30RP00/48, 57PR00/48, 75PR00/48, 5PR01/48, 53PR01/48, 55PR01/48, 59PR01/48, 63PR01/48, 65PR01/48, 69PR01/48, 79PR01/48, 2PR02/48, 7PR02/48 a 9PR02/48), Tachov (smlouvy č. 117PR00/31, 19PR01/31, 66PR01/31, 665RP/98/31, 96RP/99/31 a 18PR 01/31), Hodonín (smlouvy č. 09RP99/24, 37RP99/04, 41RP99/24, 1PR01/24, 27PR01/24, 64PR01/24 a 03PR00/24) a Praha-západ (smlouvy č. 68PR01/81, 69PR01/81 a 70PR01/81).“.
Z uvedeného textu kontrolního závěru ke kontrolní akci č. 02/14 tak vyplývá celkem 116 zjištěných případů, ve kterých NKÚ zjistil pochybení Pozemkového fondu ČR v oblasti oprávněnosti nároků osob.