Nedostatky z dřívějších kontrol NKÚ se Ministerstvu obrany nepodařilo zcela napravit. Z 11 opatření nebyla čtyři splněna vůbec a další dvě jen částečně

TISKOVÁ ZPRÁVA KE KONTROLNÍ AKCI č. 23/30 – 30. září 2024


Při kontrolní akci č. 23/30, kterou dnes shrnujeme, se kontroloři NKÚ vrátili ke čtyřem předcházejícím kontrolám* v resortu Ministerstva obrany (MO) a zkoumali, jak ministerstvo tehdy zjištěné nedostatky napravilo. Kontroloři zjistili, že z 11 vybraných opatření nebyla čtyři splněna vůbec a další dvě jen částečně. Ministerstvo např. dosud nezavedlo systém objednání a distribuce výstroje, který by zjednodušil a urychlil její výdej pro všechny příslušníky armády; nenakoupilo ani dostatečnou zásobu některých druhů výstroje. Dále neplnilo stanovenou provozuschopnost tanků a nezajistilo přiměřenou zásobu náhradních dílů pro jejich opravy. Obnova a modernizace vojenských areálů neprobíhá podle plánů a hrozí, že MO nestihne vybudovat zázemí pro nakupovanou vojenskou techniku.

Podle kontrolorů má nedostatečné plnění daných opatření negativní vliv na účelnost, hospodárnost a efektivnost vynakládání peněžních prostředků. Nedostatky a rizika zjistil NKÚ i v oblastech, ve kterých opatření splněna byla.

Co se např. výstroje armády týče, původní kontrola č. 18/17 ukázala, že peněžní prostředky vynaložené na zajištění armádní výstroje neodpovídaly potřebám armády a vzhledem k nízkým skladovým zásobám muselo MO výdej výstroje regulovat. Také systém distribuce výstroje byl zastaralý. Nyní se ukázalo, že ačkoliv MO rozpočet na pořízení výstroje postupně zvyšovalo, zásoby výstroje odpovídající zvýšené částce nenakoupilo. Nevyužito zůstalo téměř 1,4 mld. Kč. Z přehledu stavu zásob kontroloři např. zjistili, že ministerstvu ještě letos v březnu zcela chybělo 19 % výstrojních položek, jako jsou letní boty, reflexní bundy, nehořlavé zimní kombinézy, zásahové vesty aj.

Další opatření předpokládalo spuštění systému elektronického objednávání výstroje v roce 2022. Na něj měl navázat projekt zásilkové služby výstroje. NKÚ zjistil, že MO sice vytvořilo objednávkový systém, avšak ten bude až do března 2025 ve zkušebním provozu. Přístupové údaje pro přihlášení do systému mělo letos v dubnu 58 % příslušníků Armády ČR. Cíl, aby objednávkový systém využívali všichni příslušníci armády a aby byl výdej výstroje jednodušší a rychlejší, nebyl v době ukončení kontroly č. 23/30 splněn. Jelikož MO současně odložilo navazující projekt zásilkové služby, vyhodnotil NKÚ peněžní prostředky použité na vybudování elektronického objednávání jako neúčelně vynaložené.

Při kontrole č. 19/13, týkající se obrněné techniky, NKÚ mj. zjistil, že Ministerstvo obrany dostatečně nezabezpečilo opravy a udržování této techniky, nezajistilo přísun náhradních dílů a tím nezabezpečilo dostatečnou provozuschopnost tanků. Aktuální kontrola NKÚ ukázala, že MO sice mírně posílilo vlastní opravárenské kapacity, zásadní projekty pro zvýšení hospodárnosti peněžních prostředků určených na údržbu a opravy techniky však nerealizovalo. Výstavbu multifunkční haly v Jaroměři, která má sloužit ke komplexním opravám zavedené i nově zaváděné vojenské techniky, posunulo o sedm let až na rok 2032. A jak je to s náhradními díly a provozuschopností tanků? MO neplnilo stanovenou provozuschopnost tanků a nezajistilo dostatečnou zásobu náhradních dílů. V kontrolovaném období let 2019 až 2023 neuzavřelo žádnou samostatnou smlouvu na dodávky náhradních dílů potřebných pro opravy tanků v rámci vlastních opravárenských kapacit.

Aktuální zjištění NKÚ ke kontrolní akci č. 18/02, která prověřila v roce 2018 nemovitý majetek určený pro potřeby Armády ČR, ukazují na významné nedostatky při plnění cílů souvisejících s rozvojem a udržováním nemovitostí. Zejména obnova a modernizace 11 prioritně vybraných vojenských areálů neprobíhá podle časového ani finančního plánu. MO do první etapy modernizace a obnovy areálů investovalo zatím přibližně dvě miliardy korun, což je pouze 14,5 % z plánovaných 14 mld. Kč. A protože se investiční akce posouvají v čase, bude podle NKÚ pravděpodobně docházet k dalšímu zhoršování stavu nemovitostí, k dodatečným výdajům na jejich obnovu a modernizaci, a tedy k nehospodárnému vynakládání peněžních prostředků. NKÚ např. zjistil významné riziko, že MO nestihne vybudovat garáže a související technologie pro nově nakupovaná děla. Ačkoliv první kusy děl mají být dodány již v roce 2026, v areálu určeném k jejich dislokaci neprobíhala v době ukončení kontroly modernizace ani související výstavba.

Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad


* Kontrolní akce (KA) č. 18/02 – Nemovitý majetek a peněžní prostředky státu související s tímto majetkem určené na zabezpečení úkolů Armády České republiky; KA č. 18/17 – Majetek a peněžní prostředky státu vynakládané na pořizování a distribuci výstroje příslušníků Armády České republiky; KA č. 19/13 – Obrněná technika Armády České republiky; KA č. 19/20 – Vysokoškolské vzdělávání příslušníků bezpečnostních sborů a vojáků ozbrojených sil.

tisk stránky

Sdílení: