NKÚ má více podnětů od veřejnosti
TISKOVÁ ZPRÁVA – 12. listopadu 2009
Ke konci října eviduje Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) o 11 % více podání (žádostí, stížností, podnětů) občanů a institucí než v minulém roce. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2007 je tento nárůst 19 %.
„Obsahová struktura podání zůstává obdobná jako v minulých letech, tzn., že převažují podání soukromoprávního charakteru. Letos však občané častěji upozorňují na porušování pracovněprávních předpisů v soukromé sféře a na problémy v oblasti poskytování služeb,“ řekla Radka Burketová, ředitelka odboru komunikace NKÚ, pod nějž agenda spadá.
Podle Burketové se rovněž zvýšil podíl podání, která se týkají bytové problematiky, zejména sporů vznikajících v bytových družstvech a společenstvích vlastníků bytů. Více občané kritizují i činnost samosprávných orgánů obcí a měst. Pisatelům těchto podání NKÚ poskytuje informace o možnostech účelného řešení jednotlivých problémů včetně konkrétních odkazů na věcně příslušné instituce.
Podání, která se týkají hospodaření státních institucí, nakládání se státním majetkem, užití účelových dotací ze státního rozpočtu i z evropských fondů a dalších oblastí souvisejících s kontrolní působností NKÚ, jsou využívána jako doplňkový informační zdroj při přípravě námětů na zaměření kontrol v dalším období. V posledních letech věnují občané pozornost zejména problematice výstavby pozemních komunikací.
„Podíl využitelných podnětů z celkového počtu podání je tradičně vysoký a pohybuje se kolem pětatřiceti procent. Zajímavé je snížení podílu anonymních podání přibližně o dvacet procent oproti loňskému roku, což je možné hodnotit jako pozitivní jev nasvědčující posílení odpovědnosti občanů za prezentaci jejich požadavků a názorů,“ řekla R. Burketová.
odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad