Pátý ročník Hackathonu veřejné správy přinesl aplikace, které pomáhají, informují, ale i baví

TISKOVÁ ZPRÁVA K 5. ROČNÍKU HACKATHONU VEŘEJNÉ SPRÁVY – 19. a 20. ledna 2024


„Vítěz vítězů“ bylo motto pátého ročníku Hackathonu veřejné správy www.hackujstat.cz, který se konal v pátek a sobotu 19. a 20. ledna 2024 v pražském sídle organizátora akce – Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Poprvé v historii tohoto hackování státu byli totiž účastníky výhradně studenti, a to vítězové krajských studentských hackathonů. Pro ně tedy bylo toto víkendové setkání celostátním kolem. Nakonec přinesl aplikace, které pomáhají, informují, ale i baví.

„Je pro nás důležité, že s vámi můžeme spolupracovat. Zkušenosti z minulých ročníků byly skvělé. Naši kolegové zabývající se analýzou dat některé zde vzniklé projekty využívají k tomu, abychom zlepšovali naši práci, abychom lépe dohlíželi na hospodaření se státními prostředky,“ řekl v úvodu setkání prezident NKÚ Miloslav Kala.

Soutěžící měli tradiční úkol – během 24 hodin vytvořit na základě otevřených dat nové aplikace nebo vizualizace, určené k širokému využití. Mohli buď dopracovat a zdokonalit soutěžní projekt z krajského kola nebo začít úplně nový projekt z nabídnutých datových sad z Národního katalogu otevřených dat, případně mohli využít datové sady institucí představené na hackathonu.

Vítězi: Školka plus a Můžu zde?

Jaký tedy byl výsledek 24hodinového maratonu? První místo v kategorii rozvíjení projektu z krajského kola získal tým „Škroupíci“ z Integrované střední školy živnostenské v Plzni. Vyhráli s webovou aplikací „Školka Plus“, která má za cíl informovat rodiče o dostupnosti školky pro jejich dítě. Umí mj. srovnávat jednotlivá zařízení, doporučit výběr vhodné školky, ale také sdělit, jaká je do školky dopravní dostupnost nebo zda je v blízkosti dětské hřiště. Centralizuje tedy data o mateřských školách na jednom místě.

Vítězem v kategorii projektů vzniklých na místě se stal dvoučlenný tým Křesťanského gymnázia v Praze Hostivaři s aplikací „Můžu zde?“. Díky ní se zájemce dozví, zda si právě na tomto konkrétním místě může např. otevřít pivo (za vznik aplikace prý může udělená pořádková pokuta, protože se pilo, kde se nemělo), zapálit cigareta, zaparkovat, vyhodit elektroodpad atd. Aplikace ale také dokáže odpovědět na otázku: Kde je? Např. nejbližší nabíječka elektrického automobilu nebo kontejner na odpad aj.

Mladí dávají naději

„Tento ročník ukázal, že Česko má v mladé generaci naději pro lepší správu věcí veřejných právě třeba i prostřednictvím práce s otevřenými daty,“ okomentoval pátý ročník hackathonu výkonný ředitel českého sdružení CZ.NIC Ondřej Filip a dodal: "Mám radost, že jsme konání Hackathonu veřejné správy mohli opětovně podpořit.“

Druhé místo v kategorii rozvíjení původního projektu získal rovněž dvoučlenný tým s názvem „Tým se nedostavil“ za vytvoření aplikace „Turistník“, která integruje historické, kulturní a přírodní cíle a památky. Třetí místo v této kategorii obsadil tým SOŠ Stříbro s projektem „Řemeslo má zlaté dno“. Webová aplikace využívá umělou inteligenci a na základě dotazníku dokáže vygenerovat, jaká škola by pro dotyčného byla nejvhodnější. Pomáhá tedy s výběrem vhodného studijního oboru.

Druhé místo v kategorii projektů vzniklých na místě obsadil tým „Chodové“ z domažlického gymnázia J. Š. Bára s aplikací „Uši pro duši“. Reagují v ní na zhoršení duševního zdraví dětí a mládeže. Aplikace informuje o dostupnosti školních psychologů a pracuje s nápadem registrace studentů psychologie, kteří by chtěli nabídnout dětem pomoc. Třetí místo pak zaujal tým „Micinky“ z Univerzity Hradec Králové s aplikací s jasným posláním: „Lékař Na Klik“.

Do pražského sídla NKÚ se sjelo 50 studentů z celkem pěti krajů ČR, kteří tvořili 13 soutěžních týmů. Data poskytlo 12 spolupracujících organizací - ministerstev, úřadů a dalších veřejných institucí. Spolu s organizátory, porotci, mentory a hosty se na akci sešlo více než sto lidí.

Více informací o pátém ročníku hackathonu najdete na www.hackujstat.cz.

Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky

Sdílení: