Prezident NKÚ vydal etický kodex

TISKOVÁ ZPRÁVA – 27. října 2008


K obvyklým metodám, jak budovat pozitivní obraz o organizaci vně i dovnitř, patří etický kodex. V zemích s vyspělou kulturou společenského i organizačního chování má své místo takřka v každé instituci, v každém společenském či ekonomickém subjektu. Také Nejvyšší kontrolní úřad již má svůj etický kodex, který vydal jeho prezident František Dohnal.

„Etický kodex je souhrn konkrétních pojmenovaných pravidel chování. Formuluje přijaté zásady akceptovatelného chování, definuje jeho mantinely a tím stanovuje jakousi dobrou praxi. Tato dobrá praxe chování všech kolegyň a kolegů včetně představitelů úřadu by měla jako červená nit prolínat veškerou naší činností. Očekávaným výsledkem je jednoznačně působící úřad, který je i díky dodržování stanovených standardů chování vnímám jako profesionální a respektovaná instituce,“ řekl prezident Dohnal.

NKÚ má stanoveny své strategické cíle. Etický kodex říká, jak se během dosahování těchto cílů budou zaměstnanci chovat navenek, ale i uvnitř, k sobě navzájem. „Tím, že si veřejně a společně říkáme, které hodnoty jsou pro nás stěžejní, tím lépe jsou pro nás přijatelné. Zároveň bychom jim měli rozumět všichni stejně, proto je pojmenovává etický kodex,“ doplnil Dohnal.

Etický kodex NKÚ je podle prezidenta vlajkou, standardou, která je vyvěšena a udává směr. Není právní normou ani vnitřním předpisem. Protože obsahuje souhrn hodnot, bude se o něj opírat i hodnocení zaměstnanců s cílem podpořit a ocenit žádoucí chování. Aby ony proklamované hodnoty byly brány dostatečně vážně, bude etický kodex provázán s pracovním řádem, aby bylo možné se opřít o jeho právní zakotvení. „Zbývá nastavit praxi, jak budeme hodnotit jednání a chování, které bude v souladu nebo v rozporu s etickým kodexem. Domluvit si společně, co je přijatelné a co naopak tolerovat v rámci NKÚ nebudeme,“ uvedl prezident.

Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad

Související odkazy:  Etický kodex NKÚ - formát PDF, 395 kB

tisk stránky

Sdílení: