Závěrečný účet Ministerstva průmyslu a obchodu: nesprávnosti a neúplnost; v účetních a finančních výkazech chyby v řádu desítek miliard korun
Tisková zpráva ke KA č. 16/25 – 24. 7. 2017
Nejvyšší kontrolní úřad prověřil údaje závěrečného účtu kapitoly státního rozpočtu Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) za rok 2015, vedení účetnictví a sestavení účetní závěrky. Zaměřil se také na údaje, které MPO předkládalo pro hodnocení plnění státního rozpočtu. Z nich se následně sestavuje finanční výkaz.
Závěrečný účet kapitoly státního rozpočtu obsahuje právními předpisy stanovené informace o rozpočtovém hospodaření za uplynulý rozpočtový rok. V souladu se zákonem o rozpočtových pravidlech jej každoročně projednává Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky a následně je zveřejněn. Kontroloři zjistili, že některé části závěrečného účtu nebyly úplné. MPO například neuvedlo hodnocení hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti výdajů na úrovni kapitoly tak, jak to stanovuje právní předpis. Některé informace v závěrečném účtu neodpovídaly údajům ve finančních výkazech nebo v účetní závěrce za rok 2015, jiné uvedlo ministerstvo nesprávně.
Podle kontrolorů nevedlo MPO správné a úplné účetnictví. V účetní závěrce za rok 2015 zjistili kontroloři nesprávnosti za více než 25 miliard korun. Uživatelé účetní závěrky tak v řadě případů dostávají jinou informaci, než jakou by získali při zobrazení skutečnosti v souladu s účetními předpisy. Účetní závěrka přitom musí být podle zákona o účetnictví sestavena tak, aby na jejím základě mohl její uživatel dělat ekonomická rozhodnutí.
MPO podalo ve své účetní závěrce nesprávné informace zejména o oblasti transferů. Například u poskytnutých peněžních prostředků s povinností finančního vypořádání ministerstvo nárok státu na toto vypořádání nevykázalo. Naopak nároky za EU byly v účetní závěrce významně nadhodnoceny, protože je MPO vykázalo současně na podrozvahových účtech i v rozvaze. Kontroloři také zjistili, že příspěvky na provoz poskytnuté příspěvkovým organizacím vykázalo MPO jako náklady ze své vlastní činnosti, a ne jako poskytnuté transfery.
MPO chybovalo ve všech částech účetní závěrky, tedy v rozvaze, ve výkazu zisku a ztráty, v přehledu o peněžních tocích, v přehledu o změnách vlastního kapitálu a také v příloze. Nesprávnosti proto měly na účetní závěrku rozsáhlý dopad. Podle NKÚ účetní závěrka MPO za rok 2015 nepodává věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví.
Při kontrole údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu kontroloři zjistili nesprávnosti za 15,7 miliardy korun. Nejvýznamnější spočívala v chybném zatřídění dotací poskytnutých na obnovitelné zdroje energie. MPO je vykázalo jako výdaje na vlastní činnost ministerstva. Takto vykázaný číselný údaj tak podává jinou informaci, než jaká je zveřejněna v závěrečném účtu kapitoly. Nelze z něj zjistit, že jde o jeden z nástrojů řízení energetické politiky státu. Číselné údaje v této oblasti, která souvisí mimo jiné i s veřejnou podporou, jsou tak zatíženy uvedenou chybou.
Kontrola dále upozornila například na to, že s peněžními prostředky „Programu energetických úspor“ ve výši téměř stovky milionů korun hospodařilo MPO mimo rozpočet. O těchto peněžních prostředcích ministerstvo neúčtovalo, nepoužívalo je prostřednictvím rozpočtu a nakládalo s nimi bez zákonného zmocnění jen na základě smlouvy uzavřené s bankou. Kontrola nakládání s těmito prostředky tak ze strany MPO neprobíhala podle platných právních předpisů. Podle smlouvy ji totiž měl provádět tzv. dozorčí výbor, ve kterém byl jeden zástupce MPO a dva zástupci banky, z nichž jeden byl předsedou tohoto výboru.
Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad
- Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ č. 16/25 (pdf, 904 kB)
- Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ č. 16/25 (docx, 166 kB)