Majetek státu a prostředky státního rozpočtu kapitoly Ministerstvo práce a sociálních věcí

19.9.2002 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 01/16


Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s majetkem státu a s prostředky státního rozpočtu u Ministerstva práce a sociálních věcí a u vybraných úřadů práce a ústavů sociální péče.

Kontrolovanými osobami byly:

Ministerstvo práce a sociálních věcí , Úřad práce v Teplicích, Úřad práce v Plzni

Úřad práce v Liberci, Úřad práce Brno-město, Úřad práce v Karviné, Ústav sociální péče pro tělesně postižené ve Snědovicích, Ústav sociální péče pro tělesně postiženou mládež ve Zbůchu, Jedličkův ústav pro tělesně postiženou mládež v Liberci, Ústav sociální péče pro tělesně postiženou mládež v Brně-Králově Poli, Ústav sociální péče pro tělesně postižené v Hrabyni.

Kontrolou vybraných položek vykázaných kontrolovanými osobami v příjmech a výdajích za kontrolované období let 1999, 2000, včetně období 30. 9. 2001 ve finančním objemu 4 109 980 tis. Kč (viz přehled v úvodu tohoto kontrolního závěru) bylo zjištěno porušení platných právních předpisů při hospodaření s majetkem státu a rozpočtovými prostředky kapitoly MPSV ve finančním objemu 1 458 672 tis. Kč.

Kontrola hospodaření s majetkem státu a prostředky státního rozpočtu kapitoly Ministerstvo práce a sociálních věcí prokázala tyto skutečnosti:

MPSV nedoložilo k aplikovanému způsobu vedení účetnictví prostředky výpočetní techniky projekčně programovou dokumentaci požadovanou zákonem o účetnictví.

MPSV nedoložilo oprávněnost potřeb externího zajišťování některých činností souvisejících s plněním jeho běžných úkolů, na které vynaložilo ze svého rozpočtu v kontrolovaném období od 1. 1. 1999 do 30. 9. 2001 celkem 71 mil Kč. Na tuto skutečnost upozornil NKÚ již v kontrolních závěrech č. 99/25 a č. 00/02. Rozhodnutí o externím zajištění činností MPSV ponechalo v kompetenci jednotlivých ředitelů odborů, kteří uzavírali smluvní vztahy s dodavateli a schvalovali proplacení došlých faktur. NKÚ současně upozornil MPSV na skutečnost, že tento postup nezajišťuje oddělení pravomocí a odpovědností v rámci vnitřního kontrolního systému MPSV ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole).

MPSV při zajišťování některých činností externími dodavateli nevyloučilo některá závažná rizika a nepostupovalo v souladu s obecně závaznými právními předpisy. V této souvislosti je třeba upozornit na skutečnost, že MPSV na základě smlouvy na zabezpečení provozu výpočetní techniky dlouhodobě externě zajišťuje i takové činnosti, jako jsou „zpracování rezortních účetních výkazů“ nebo „administrativně technické a kontrolní práce“. NKÚ poukázal na skutečnost, že vývoj aplikací, jejich provozování, řízení bezpečnosti a některé další činnosti orgánu státní správy dlouhodobě a ve zvyšující se míře provádí externí podnikatelský subjekt, a to na základě smlouvy se šestiměsíční výpovědní lhůtou. MPSV by proto mělo zvážit reálná rizika spojená s případnou výpovědí nebo výpadkem plnění ze strany dodavatele.

MPSV v rámci programu „Pořízení a technická obnova majetku ve správě ústavů sociální péče“ poskytlo v rozporu se stanoveným účelem i cílem dotace zařízením sociální péče v působnosti územních orgánů v celkové výši představující k 31. 12. 2001 částku 1 190 354 tis. Kč. MPSV nestanovilo kritéria pro poskytování dotací investorům a poskytovalo dotace na některé akce, aniž vydalo rozhodnutí o účelovém určení prostředků státního rozpočtu, což současně svědčí o nedostatcích vnitřního kontrolního systému MPSV. V důsledku nevydaných rozhodnutí MPSV nezabezpečilo potřebná kritéria pro závěrečná vyhodnocení akcí a pro provádění jejich kontrol. MPSV nevěnovalo dostatečnou pozornost předepsané kontrolní činnosti v rámci financovaní uvedeného programu, neboť v některých případech zajišťovalo potřebnou dokumentaci od investorů až na základě požadavků NKÚ, ačkoliv tyto dokumenty byly rozhodné pro financování. Z této skutečnosti je zřejmé, že pro zařazení akcí a jejich financování v rámci uvedeného programu MPSV nemělo potřebnou dokumentaci a v důsledku toho poskytlo prostředky státního rozpočtu neoprávněně. Na obdobné nedostatky v činnosti MPSV upozornila již kontrola NKÚ č. 99/14, na kterou MPSV reagovalo v závěrečném účtu kapitoly za rok 1999, kde uvedlo, že ke zjednání nápravy provedlo prověrku všech investičních akcí a přijalo potřebná opatření. O neúčinnosti opatření však svědčí přetrvávající výše uvedené nedostatky.

MPSV nepostupovalo hospodárně a efektivně při opravách a odprodeji majetku státu.

Kontrolované úřady práce a ústavy sociální péče zejména nedodržovaly závazný postup zadavatelů veřejných zakázek, neúčtovaly o skutečných stavech majetku a nehospodařily s majetkem státu způsobem stanoveným obecně závaznými právními předpisy.


Ing. Jan Vedral, člen Úřadu

tisk stránky