Prostředky státního rozpočtu určené na podporu výstavby a technickou obnovu domů s pečovatelskou službou

19.9.2002 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 01/36


Cílem kontroly bylo prověřit poskytování finančních prostředků ze státního rozpočtu uvolňovaných na program podpory výstavby domů s pečovatelskou službou a vyhodnotit, zda bylo dosaženo cílů stanovených tímto programem.

Kontrolovaným obdobím bylo období let 1999 až 2001, v případě věcných souvislostí i období předchozí.

.Kontrolovanými osobami byly: Ministerstvo pro místní rozvoj; okresní úřady Mladá Boleslav, Kolín, Havlíčkův Brod, Liberec, Česká Lípa, Plzeň-sever, Chrudim, Pardubice, Znojmo, Jihlava, Zlín, Uherské Hradiště, Litoměřice a Chomutov; města Mladá Boleslav, Pečky, Přibyslav, Liberec, Jablonné v Podještědí, Město Touškov, Chrast, Chomutov, Zlín a Bojkovice; obce: Všeruby, Moravany, Hodonice, Luka nad Jihlavou, Hoštka.

Program podpory výstavby bytů v DPS pro rok 1999 a pro rok 2000 (konkretizující nástroje podpory, jimiž jsou přímé dotace) byl MMR vypracován na základě dosavadní praxe MF a obsahoval v době zpracování i v průběhu realizace vady v podobě příliš obecných pojmů a zásad, které MMR neupřesnilo způsobem, který by jednoznačně zavazoval všechny investory a umožňoval provádět kontrolu ve všech aspektech, a to přesto, že vláda ČR svým usnesením uložila obecně provést nápravu obdobných nedostatků zjištěných předchozí kontrolou NKÚ. V přijímání žádostí, v jejich evidenci, rozhodování o žádostech, evidenci prostředků a uvolňování prostředků nebyly shledány závady. Kontrolní systém vybudovaný Programem podpory a Příkazními smlouvami na úrovni MMR a okresních úřadů fungoval jen částečně a v dosavadním průběhu realizace Programu podpory nedokázal odhalovat nedostatky ve faktické činnosti investorů. Z úrovně MMR nebylo ukončováno tzv. Závěrečné vyhodnocení akce. Následnou kontrolu prováděnou v rámci ukončení může MMR vykonat v budoucnu. Pohledávky státu jsou v zásadě zajištěny.

Výstavba DPS byla ve všech čtrnácti kontrolovaných okresech a v letech 1999 až 2001 potřebná a opodstatněná.

Okresní úřady převážně splnily evidenční a zprostředkovatelské úkoly, které jim ukládaly Příkazní smlouvy; některé z nich ale nesplnily svou roli v kontrolním systému Programu podpory. Působnost svěřenou jim § 10 zákona č. 102/1992 Sb. některé okresní úřady nevykonávaly se zřetelem k hlavním cílům Programu podpory.

U investorů docházelo k porušování obecně závazných právních norem (ve fázi přípravy investiční akce, při výběru zhotovitele stavby, ve fázi realizace výstavby DPS, jejím ukončení a ve vedení účetní evidence dané investiční akce), zejména pak zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, zákona 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), a zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví. Neplněny byly některé podmínky Programu podpory, Rozhodnutí a Podmínek čerpání.

Hlavního cíle Programu podpory, tj. výstavby domů s pečovatelskou službou, bylo dosaženo, a to s různě vysokým nákladem veřejných prostředků. Nepřímý cíl Programu podpory, tj. uvolnit stávající bytový fond mladým rodinám, byl realizován cca z 6 % v poměru k ukončeným bytům v DPS.


Ing. Jan Vedral, člen Úřadu

tisk stránky