Finanční prostředky na rekonstrukce a modernizace železničních tratí
12.11.2002 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 01/25
Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s finančními prostředky poskytovanými na rekonstrukce a modernizace železničních tratí.
Kontrolováno bylo období od roku 1999 do března 2002. V případě věcných souvislostí i předchozí období.
Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo dopravy a spojů, Státní fond dopravní infrastruktury, České dráhy, státní organizace; v rámci nich byly kontrolovány generální ředitelství, Divize dopravní cesty, stavební správy Olomouc, Plzeň a Praha.
Kontrolou efektivnosti, účelnosti a hospodárnosti realizace programu „Rekonstrukce a modernizace vybraných tratí“ byly zjištěny nedostatky v systému řízení, ve stanovení cílů a v hospodárnosti realizace akcí, které snižovaly dosažené účinky z vynaložených finančních prostředků na program.
1. Systém řízení nevedl k zajištění odpovídající efektivnosti realizace programu, především:
- nebyl zpracován ucelený záměr pro zabezpečení rekonstrukcí a modernizací nekoridorových tratí stanovující priority a věcnou náplň pro výběr tratí a úseků k realizaci v rámci programu, finanční potřeby a zdroje financování;
- cíle programu byly stanoveny obecně, bez vymezení kritérií a postupných termínů pro hodnocení plnění programu;
- výběr akcí byl nesystematický, řešil především okamžité požadavky ČD, většinou nevycházel z příslušných analýz hodnotících náklady a výnosy z jejich realizace a z odpovídajících podkladů vymezujících věcné, časové a finanční podmínky;
- řízení realizace programu a akcí do něj zařazených bylo v neúměrné míře ponecháno v působnosti ČD;
- uvolňování finančních prostředků SFDI neprobíhalo plynule a podle skutečných potřeb vyplývajících ze stavu v přípravě a vlastní realizaci akcí;
- nebyla prováděna systematická kontrola účinků a efektivnosti realizace programu ani realizovaných akcí;
- nebyl vyvíjen účinný tlak na ČD k zajištění optimálních nákladů na realizaci akcí;
- rozpočty a termíny realizace akcí nebyly závaznými nástroji řízení a byly neúměrně často měněny;
- nebyla zajištěna dostatečná příprava akcí tak, aby byly minimalizovány koncepční a věcné změny v průběhu vlastní realizace.
V důsledku nedostatků v systému řízení nelze vyvíjet účinný tlak k zajištění optimální výše investičních nákladů, a tím i odpovídajícího společensko-ekonomického efektu. V tomto systému lze jen velmi obtížně vyhodnocovat účelnost a hospodárnost vynakládaných finančních prostředků.
2. Cíle a záměry programu byly Ministerstvem doprava a spojů stanoveny pouze obecně a neumožňovaly průběžně vyhodnocovat míru jejich plnění ve vazbě na již vynaložené finanční prostředky.
V rozporu s cíli programu byly v rámci něj realizovány akce související se železničními koridory v objemu 4 796 mil. Kč (to také zkresluje pořizovací ceny koridorů financovaných z jiných účelově zřízených programů) a akce nesouvisející s rekonstrukcí a modernizací železničních tratí v objemu 111 mil. Kč.
3. Zjištění z realizační fáze vybraných akcí potvrdila, že výše uvedené nedostatky negativně ovlivnily i hospodárnost jejího průběhu, především:
- České dráhy dostatečně účinně nepůsobily k optimalizaci nabídkových cen, analýza cen vybraných druhů prací ukázala na možnost úspor v rozsahu 16 až 35 %, to v průměrných ročních nákladech programu může představovat zdrojový potenciál 270 až 600 mil. Kč;
- nebyla dostatečná příprava akcí, to vedlo z důvodu koncepčních a věcných změn v průběhu vlastní realizace u téměř třetiny akcí k zvýšení nákladů v průměru o 11 %;
- nedostatky ve vedení příslušné dokumentace neumožnily v řadě případů objektivně posoudit rozsah skutečně provedených prací;
- nedostatky v položkovém členění rozpočtů akcí neumožňovaly objektivně posoudit výši nákladů a ocenění případných víceprací;
- nedostatečné vymezení předmětu zakázek neumožnilo provést objektivní kontrolu kvality, úplnosti a hospodárnosti provedení díla;
- věcná a finanční kontrola plnění prací, výkonů a dodávek byla nedostatečná.