Rekonstrukce a dostavba areálu „Na Míčánkách“
12.11.2002 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 02/01
Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s finančními prostředky vynaloženými na přípravu a realizaci stavby „Rekonstrukce a dostavba areálu Na Míčánkách“.
Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo financí, Ministerstvo spravedlnosti a Městský soud v Praze.
Kontrolou NKÚ byly zjištěny zásadní systémové nedostatky při zajišťování přípravné fáze investiční akce, zejména v činnosti Ministerstva spravedlnosti jako správce rozpočtové kapitoly, správce programu a ústředního orgánu investora stavby.
Ministerstvo spravedlnosti, které v přípravné fázi zabezpečovalo i funkci investora, nezpracovalo studie na jejichž základě by rozhodovalo o koncepci výstavby a optimální variantě řešení projektu na základě předem stanovených kritérií. Nebyly jednoznačně formulovány cíle projektu na podkladě ověřitelných údajů. Dále toto ministerstvo nezpracovalo investiční záměr jako základní ekonomický, technický a obchodní podklad pro rozhodování investora o realizaci investiční akce. Nezpracovalo investiční záměr, ve kterém by věcně a funkčně vymezilo stavbu, stanovilo požadavky na urbanistické, architektonické a stavebně-technické řešení stavby, vymezilo územně-technické podmínky, majetkoprávní vztahy, požadavky na zabezpečení provozu atd. Nebyla definována případná rizika, která by mohla ovlivnit realizaci investiční akce a nebyla respektována metodika programového financování MF, zpracovanou pro hospodárné vynakládání finančních prostředků SR a závaznou pro příjemce těchto prostředků.
Ministerstvo financí není schopno zabezpečit správný a efektivní postup správců programu a investorů ve fázi přípravy investiční akce a zpracování projektové dokumentace. I při neplnění základních principů řízení investiční akce a podmínek programového financování MF, však finanční prostředky státního rozpočtu poskytuje.
Městský soud akceptoval požadavek MS jako nadřízeného orgánu a zároveň správce rozpočtové kapitoly a programu a převzal funkci investora stavby včetně nedostatečně zpracované přípravné dokumentace, jejíž součástí nebyl ani schválený IZ. Přes uvedené nedostatky vyhlásil obchodní veřejnou soutěž na výběr zhotovitele projektové dokumentace.
Dále: variantní objemové studie byly zpracovány až po uzavření SOD se zhotovitelem projektové dokumentace, nikoliv v přípravné fázi projektu. Uvedené materiály prokázaly zásadní změnu v koncepci řešení areálu a zásadní změnu věcného rozsahu stavby. Původně předpokládané rozpočtové náklady stavební části stavby ve výši 413,7 mil. Kč vzrostly na 1 650,717 mil. Kč. Obchodní veřejná soutěž na výběr zhotovitele projektové dokumentace se tak stala formální záležitostí, neboť byla vyhlášena na jiný rozsah stavby. Nesplnila účel, tj. vybrat optimální nabídku s optimální cenou. Městský soud jako investor hospodařící s finančními prostředky státního rozpočtu byl povinen stanovit cenu na podkladě výsledků obchodní veřejné soutěže. V tomto případě však převážná část ceny ve výši cca 31 mil. Kč byla stanovena dohodou mezi zhotovitelem a Městským soudem.
Kontrolní systém MS uplatňovaný pro oblast investiční výstavby se u této nejvýznamnější a investičně nejnáročnější stavební akce resortu spravedlnosti ukázal jako neúčinný.
Pro zajištění budoucí úspěšné realizace stavby je nutné zabezpečit:
- kontrolu souladu projektové dokumentace akce s rozpočtem včetně návaznosti na výkaz výměr. Rovněž je nutno posoudit soulad dokumentace předložené k vydání stavebního povolení s dokumentací vypracovanou pro zhotovení stavby;
- důslednou kontrolu rozpočtu stavby včetně jednotkových cen a vyloučit nadhodnocené ceny dodávek a prací. Rozpočet stavby tak bude reálným podkladem investora pro porovnání s nabídkami zájemců o zhotovení stavby při veřejné obchodní soutěži;
- pro vlastní fázi realizace stavby zabezpečit na straně investora kvalifikované odborníky pro řízení a kontrolu.