Prostředky státního rozpočtu na činnost pedagogických center

12.2.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 02/07


Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s prostředky státního rozpočtu vynaloženými v souvislosti s činností pedagogických center. Kontrolovaným obdobím byl rok 2001 a v případě věcných souvislostí i předchozí období a období do ukončení kontroly.

Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a pedagogická centra v Praze, Českých Budějovicích, Plzni, Hradci Králové, Pardubicích, Brně, Ostravě a v Českém Těšíně.

MŠMT podle zákona o státní správě a samosprávě ve školství koordinuje tvorbu dlouhodobých záměrů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a stanoví zásady pro přidělování finančních prostředků. V souvislosti s reformou veřejné správy byly výkonem státní správy v oblasti školství, zpracováním dlouhodobého záměru vzdělávání a kontrolou využití prostředků na vzdělávání pedagogů pověřeny orgány krajů v přenesené působnosti. Podle tohoto zákona má MŠMT možnost zřizovat zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků jako své příspěvkové organizace. Stejná možnost je dána i krajům. V řízení výkonu státní správy a v realizaci cílů výchovy a vzdělávání ve školství tím nastala určitá dvoukolejnost.

MŠMT v roce 2000 rozšířilo stávající síť pěti pedagogických center na celkový počet 15 těchto příspěvkových organizací se shodným předmětem činnosti. Výbor pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ve svém usnesení z června 2000 vyslovil vážné znepokojení nad postupem MŠMT při zakládání pedagogických center a uvedl, že považuje za nepřijatelné, aby PgC plnila jiné funkce než vzdělávání pedagogů. Kontrolou NKÚ bylo zjištěno, že mateřské, základní a střední školy v roce 2001 investovaly do vzdělávacích akcí nabízených PgC pouze 25 % z celkové výše prostředků ze státního rozpočtu účelově určených na vzdělávání pedagogů, z čehož vyplývá, že školy využívaly převážně nabídky jiných subjektů. Analýzu tohoto stavu MŠMT neprovedlo.

Postup MŠMT při vymezování nemovitého majetku PgC v roce 2000 byl nekoncepční a v některých případech vedl k následnému nehospodárnému vynakládání prostředků ze státního rozpočtu, neboť jim vymezilo i značnou část majetku, který byl pro činnost PgC nevhodný, a PgC ho tudíž nevyužívala. V jednom případě MŠMT vymezilo i majetek, na který v souladu se zákonem o mimosoudních rehabilitacích, vznesla nárok oprávněná osoba a rovněž vymezilo PgC majetek, který náležel podle zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, do správy Pozemkového fondu ČR. Na neoprávněnost převodu takovéhoto majetku státu NKÚ již v rámci předchozích kontrol u MŠMT několikrát upozornil (viz např. kontrolní závěr z kontrolní akce č. 99/30 – Hospodaření školních hospodářství s majetkem státu zveřejněný ve Věstníku NKÚ v částce 2 z roku 2000).

Kontrola hospodaření PgC s majetkem státu a s finančními prostředky ze státního rozpočtu prokázala u těchto příspěvkových organizací četné nedostatky. Většina kontrolovaných PgC nevykazovala správnou hodnotu u majetku státu, se kterým měla příslušnost hospodařit; majetek často neocenila a nevedla v účetnictví. PgC postupovala v mnoha případech při nakládání s majetkem a finančními prostředky státu nehospodárně, zejména při uzavírání nájemních smluv a dohod o provedení práce. V některých případech použila finanční prostředky k jiným účelům, než na které byly určeny.

Kontrolou bylo zjištěno, že podíl jednotlivých PgC na přípravě a realizaci vzdělávacích akcí v systému vzdělávání pedagogů byl v roce 2001 značně nevyvážený.

Ing. Jiří Kalivoda, člen Úřadu

tisk stránky