Dotace poskytované uranovému hornictví ze státního rozpočtu

12.2.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 02/09


Cílem kontroly bylo prověřit poskytování, čerpání a užití dotací ze státního rozpočtu poskytovaných uranovému hornictví.

Kontrolováno bylo období od roku 1999 do roku 2001 (v případě věcných souvislostí i roky předešlé). Pro hodnocení plnění cílů útlumového programu byla kontrolována doba od zahájení útlumu.

Kontrolovanými osobami bylo Ministerstvo průmyslu a obchodu a DIAMO, státní podnik, se sídlem ve Stráži pod Ralskem.

Útlumový program těžby uranu se postupem doby stal programem likvidace, který má podle usnesení vlády řešit odstranění následků těžby uranu v termínu do roku 2040. Po tomto roce má pokračovat pouze trvalý monitoring, a to až do roku 2086. Od počátku útlumu v roce 1989 do konce roku 2001 bylo spotřebováno 19,4 mld. Kč ze státního rozpočtu a od roku 2002 do ukončení likvidace je MPO uváděna potřeba dalších 62,1 mld. Kč. Finančně nejnáročnější cíle útlumového programu jsou sanace znečištěných podzemních vod ve Stráži pod Ralskem a sociálně zdravotní náklady vyplácené podle závazných právních předpisů.

Útlumový program je tvořen souborem vládních usnesení, ve kterých je financování stanoveno podle možností státního rozpočtu. Uvedený způsob financování spolu s absencí pevně stanovených dílčích cílů ztěžuje účelné a hospodárné financování útlumového programu a jeho kontrolu. Tento stav umožnil např. MPO prodloužit těžbu uranu na dole Rožná nebo již po zahájení likvidace projevit v roce 1999 snahu o obnovení těžby na dole Hamr ve Stráži pod Ralskem, která sice nebyla schválena, ale vedla k dočasnému zastavení likvidace.

Ze státního rozpočtu bylo do roku 2001 uvolněno cca o 25 % méně finančních prostředků než bylo předpokládáno. V důsledku toho jsou realizovány především nejdůležitější priority, a to vyplácení sociálně zdravotních dávek, odstraňování nejhorších ekologických následků apod. Náklady na realizaci útlumového programu mohou zvýšit i některá další existující rizika v technických projektech likvidace, jako např. nezajištění odbytu produktů z kamence vznikajícího při sanaci chemické těžby ve Stráži pod Ralskem nebo rizika vyplývající z přísnějších ekologických a hygienických norem (míra znečištění spodních vod). Uvedené skutečnosti značně zpochybňují stanovený termín ukončení likvidace do roku 2040 a zvyšují pravděpodobnost vzniku ekologických havárií.

MPO při řízení programu nevyčerpalo všechny možnosti, které by mohly zlepšit jeho financování. Jedná se především o:

  • účinnou podporu podnikání v dotčených oblastech, neboť zvýšení podnikatelských aktivit by pomohlo řešit problém prodeje nepotřebného investičního majetku DIAMA a navíc by částečně snížilo náklady na výplatu sociálních dávek;

  • projednání možnosti použít na útlum prostředky z privatizace od Fondu národního majetku, neboť byl zprivatizován majetek DIAMO v účetní hodnotě cca 3 mld. Kč;

  • ověření řádného hospodaření se státním majetkem DIAMO, a to především zda na realizaci útlumového programu přednostně používá vlastní volné zdroje.

Ing. Petr Skála, člen Úřadu

tisk stránky