Finanční prostředky Státního fondu životního prostředí České republiky

12.2.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 02/25


Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření Státního fondu životního prostředí České republiky a posoudit, zda finanční prostředky byly vynaloženy účelně a hospodárně.

Kontrole bylo podrobeno období 2000 – 2001, v případě věcných souvislostí i období navazující, příp. předcházející.

Kontrolovanými osobami byli Ministerstvo životního prostředí, Státní fond životního prostředí České republiky a vybraní příjemci podpor ze Státního fondu životního prostředí.

Poskytování podpor ze SFŽP je upraveno především zákonem Státním fondu životního prostředí ČR. V souvislosti s nabytím účinnosti zákona o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů je MŽP jako správce SFŽP povinno uvést do konce roku 2002 právní poměry SFŽP do souladu se zněním ustanovení § 28 tohoto zákona. To bude vyžadovat zejména novelu zákona o Státním fondu životního prostředí ČR a dále navazující novely Statutu SFŽP a Směrnice MŽP.

V této souvislosti je nezbytné upozornit na některá nepřesně nebo příliš obecně formulovaná ustanovení zákona o Státním fondu životního prostředí ČR a navazujících předpisů. Jedná se především o ustanovení § 1 odst. 5, které stanoví, že „o poskytování prostředků z Fondu rozhoduje ministr“, přičemž ustanovení § 4 odst. 2 uvádí, že prostředky se poskytují „za podmínek stanovených statutem a směrnicí“. Žádosti přitom žadatelé předkládají SFŽP. MŽP aplikuje ustanovení tak, že ministr životního prostředí má neomezenou pravomoc rozhodovat o poskytování prostředků ze SFŽP, aniž by se musel řídit podmínkami a programy uvedenými ve Směrnici MŽP. Takto široce pojaté oprávnění ministra je i ve srovnání s dalšími obdobnými právními normami zcela výjimečné. Kontrolou bylo zjištěno, že ministr využil svého oprávnění udělovat mimořádné podpory téměř u čtvrtiny rozdělených prostředků.

MŽP v řadě případů využívalo SFŽP k financování aktivit, které má uhradit z prostředků své kapitoly v rámci financování hlavní činnosti příspěvkových organizací. Tak byly omezeny finanční možnosti SFŽP při poskytování podpor dalším žadatelům, např. na projekty ke splnění požadavků EU, na popovodňová opatření (rekonstrukce čistíren odpadních vod) apod.

Vysoké zůstatky na bankovních účtech SFŽP ve výši více než 6 mld. Kč odůvodňuje fond tím, že tyto prostředky odpovídají bilančním závazkům vyplývajícím z již uzavřených smluv o podpoře, z vydaných Rozhodnutí ministra a z Rozhodnutí ministra v řízení. Vzhledem k tomu, že se jedná o finanční závazky na několik dalších let, které budou čerpány postupně dle předem známého harmonogramu (ve smyslu uzavřených smluv), dále s ohledem na výši a pravidelnost příjmů, z důvodu pravidelného příjmu ze splácení pohledávek ve výši okolo 5 mld. Kč a rovněž ke skutečnosti, že na značnou část prostředků vykazovaných jako závazek ještě nejsou uzavřeny smlouvy o jejich poskytnutí, je výše takto uložených prostředků neúčelná a prostředky by mohly být využity na financování dalších opatření ke zlepšení životního prostředí.

SFŽP při hospodaření s prostředky na úhradu nákladů spojených se svojí činností nepostupoval účelně a hospodárně; uzavíral nevýhodné smlouvy, hradil celou smluvní cenu před dokončením plnění, proplácel faktury, které nebyly řádně doloženy doklady a ve většině případů porušoval zákon o zadávání veřejných zakázek.

Nedostatky v činnosti SFŽP byly zjištěny zejména při uzavírání smluv o poskytnutí podpory spočívající např. v nepřesném vymezení předmětu podpory a v akceptování neúplné projektové dokumentace podporovaných akcí. Kontrola účelnosti a hospodárnosti používání prostředků u příjemců byla ze strany SFŽP nedostatečná; většinu porušení ustanovení smluv SFŽP zjišťoval až při závěrečném vyhodnocení akcí.

Příjemci podpor zejména nedodržovali smluvní podmínky, nedodržovali termíny realizace akcí, nepostupovali dle SFŽP odsouhlasené dokumentace a o provedených změnách projektovaných parametrů příp. vícepracích SFŽP neinformovali, porušovali zákon č. 199/1994 Sb., nesprávně účtovali o finančních prostředcích poskytovaných SFŽP a uváděli nepravdivé a neúplné údaje o nákladech a finančních výdajích akcí.

Očekávané ekologické efekty, které byly stanoveny jako podmínka pro poskytnutí podpory, nebyly plněny zejména u vodárenských a plynárenských akcí. Důvodem bylo především nadhodnocování původního znečištění žadateli o podporu a u plynofikačních akcí nepřipojení se (požadovaného) plánovaného počtu odběratelů.

Ke kontrolní akci NKÚ č. 95/06 „Využívání finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí“ nebyla v resortu MŽP přijata opatření.

JUDr. Jan Holeček, člen Úřadu

tisk stránky

Sdílení: