Výkon správy a převody výnosu daní prováděné finančními úřady ze státního rozpočtu do rozpočtu obcí
26.5.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 02/16
Cílem kontroly bylo prověřit správnost převodů výnosu daní. Kontrolováno bylo období let 2000 – 2001.
Kontrolovanými osobami byly Finanční úřad Praha-západ, Finanční úřad v Poděbradech, v Kutné Hoře, v Liberci, v Ústí nad Labem, v Písku, v Českých Budějovicích, v Třebíči, a Finanční úřad Ostrava I (dále jen „správce daně").
Převody výnosu daní tvořené podílem z celostátního výnosu se provádí automatizovaně v systému ADIS. Informace o celostátním výnosu daně a objemu prostředků pro jednotlivé správce daně jsou rozesílány prostřednictvím systému ADIS přímo správcům daně.
Právní předpisy upravující převody daňových příjmů na obce obsahují lhůty a termíny jednotlivých operací souhrnně pro „správce daně", tedy i pro Ministerstvo financí. Pokud Ministerstvo financí své povinnosti nesplní a nepřizná prostředky v daných lhůtách příslušným finančním úřadům, nemohou tyto dodržet své povinnosti vůči obcím.
Kontrola zjistila, že určité problémy vznikají rovněž při zpracování převodů výnosu daně z příjmů fyzických osob, které mají na území obce bydliště ke dni splatnosti daně (daňový příjem podle ustanovení § 4 odst. 1 písm. g) zákona o rozpočtovém určení daní). V případech změny místní příslušnosti daňových subjektů dochází k přeplacení obce a následné vyrovnání přeplatku je zejména u větších správců daně administrativně náročné.
Zákon o správě daní nedovoluje, aby správci daně poskytovali podrobnější informace
o daních příslušným obcím, a ty tak nemají možnost ověřit si správnost výše ani včasnost
převáděných daní. Na druhé straně správce daně v souladu s oprávněním dle zákona o správě
daní (např. prominutí daně, posečkání daně, povolení splátek apod.) rozhoduje o výši příjmů
jiného subjektu – obce.