Finanční prostředky vynaložené na rozvoj dopravních sítí v České republice
7.8.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 02/10
Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s finančními prostředky vynaloženými na rozvoj dopravních sítí v České republice. Kontrolováno bylo období let 1998 až 2001 (v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující).
Kontrolovanými osobami byly:
Ministerstvo dopravy a spojů, od 1. 1. 2003 změna názvu na Ministerstvo dopravy; České dráhy, státní organizace rozdělená od 1. 1. 2003 na Správu železniční dopravní cesty, státní organizace, a České dráhy, akciovou společnost; Ředitelství vodních cest.
Ministerstvo dopravy nepůsobilo řádně v procesu přípravy cílů programového financování rozvoje dopravních sítí v České republice, a to jak v přípravě cílů, tak ve stanovení priorit programů a akcí. Ministerstvo dopravy zejména nedefinovalo společenské strategické cíle rozvoje dopravní infrastruktury a zanedbalo jejich rozpracování do koncepčních cílů. Ministerstvo dopravy nebylo za svou desetiletou existenci schopno vypracovat materiál, který by vláda schválila a který by odborně a komplexně řešil stěžejní otázky rozvoje dopravních sítí v České republice.
V KONCEPCI 1999 uvedené cíle nelze použít jako základ účelného programového financování. Realizace cílů KONCEPCE 1999 je nad finanční možnosti veřejných financí a je z cca 50 % finančně nezabezpečena.
Ministerstvo dopravy nevytvořilo závazný rámec pro zpracování a vyhodnocování informací tak, aby byla zabezpečena objektivní kritéria pro hodnocení investic do rozvoje dopravních sítí České republiky. To znemožňuje, zejména při nedostatku veřejných financí, optimální věcný a časový sled realizace těchto investic. Ministerstvo dopravy zejména nezabezpečilo objektivní vstupní údaje potřebné pro zpracování analýz společenských výnosů navrhovaných staveb dopravní infrastruktury. Nevyloučilo tak riziko, že tyto velké liniové stavby nebudou společensky efektivní.
Ministerstvo dopravy vládě nepředkládalo úplné a objektivně zpracované informace pro její rozhodování o mnohamiliardových investicích do dopravních sítí. Proces určování programových cílů tak je málo transparentní, nepřehledný a nese vysoká rizika chybné alokace společenských investic do rozvoje dopravních sítí a snižuje společenskou efektivnost programového financování. Nejvyšší kontrolní úřad v této souvislosti doporučuje Ministerstvu dopravy zajistit odpovídající výkon činností, ze kterých vychází stanovování programových cílů.