Prostředky státního rozpočtu poskytované na veřejnou drážní osobní dopravu
7.8.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 02/20
Cílem kontroly bylo prověřit systém čerpání a užití prostředků státního rozpočtu poskytovaných na veřejnou drážní (dále jen „železniční“) osobní dopravu. Kontrolováno bylo období od roku 2001 až do doby ukončení kontroly, tj. do dubna 2003, v případě věcných souvislostí i období předchozí.
Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo dopravy (do 31. 12. 2002 Ministerstvo dopravy a spojů), České dráhy, akciová společnost, a v rámci nich byly kontrolovány generální ředitelství, Divize obchodně provozní, Obchodně provozní ředitelství Brno, Pardubice a Praha a Depa kolejových vozidel Olomouc a Praha. (Od 1. 1. 2003 nástupnická organizace v osobní dopravě za státní organizaci České dráhy.) Dále byly kontrolovány Středočeský kraj, Pardubický kraj, Královéhradecký kraj, Vysočina a Olomoucký kraj.
Kontrolní akcí bylo posuzováno, zda systém poskytování finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty ze závazků veřejné služby v železniční osobní dopravě uplatňovaný počínaje rokem 2001 zabezpečuje jejich účelné a hospodárné užití. Na uvedené účely bylo ČD ze státního rozpočtu poskytnuto, včetně zápočtu závazků uvedených v tabulce č. 2, v letech 2001 a 2002 celkem 12,6 mld. Kč.
Funkčnost systému, a tím i užití poskytnutých finančních prostředků, negativně ovlivnily zejména následující nedostatky:
- Neprovedení optimalizace dopravní obslužnosti v jednotlivých regionech a nevymezení rozsahu základní dopravní obslužnosti území ve vazbě na finanční možnosti; jako potřebná byla Ministerstvem dopravy akceptována celá nabídka vnitrostátních vlakových spojů Českých drah.
- Systém je založený na dofinancování ztráty z železniční osobní dopravy, což nemotivuje dopravce ke snižování nákladů a zlepšování hospodaření.
- Výpočet ztráty ze závazků provozu a přepravy vycházející z plnění závazku veřejné služby autobusové dopravy zvýšeného o 50 % nemá vazbu na hospodářský výsledek železniční osobní dopravy; zvýšení Ministerstvo dopravy nedoložilo příslušnými propočty.
- Výpočet ztráty ze závazku tarifního není stanovován jako dopočet do ekonomického jízdného za přepravy uskutečněné za regulované jízdné, ale vychází z vykázané účetní ztráty železniční osobní dopravy snížené o prokazatelnou výši ztráty ze závazků provozu a přepravy.
- Ministerstvo dopravy neprovádělo analýzy správnosti, hospodárnosti a potřebnosti vykázaných nákladů Českých drah používaných pro výpočty ztráty ze závazků veřejné služby.
- Rozdělování finančních prostředků regionům nemělo ekonomickou vazbu na příslušné ztráty z provozu a přepravy; způsob rozdělení Ministerstvo dopravy nedoložilo.
- Ministerstvo dopravy nezabezpečilo pro účely výpočtů ztráty věcně objektivní vykazování tzv. ekonomicky oprávněných nákladů; metodiku Českých drah pro podílování společných nákladů mezi osobní a nákladní dopravu, která je téměř každoročně měněna a umožňuje zvyšování nákladů osobní dopravy bez věcného opodstatnění, odsouhlasilo.
- Ministerstvo dopravy nezabezpečilo účinný výkon státního odborného dozoru nad financováním dopravní obslužnosti železniční osobní dopravou a závazků veřejné služby.
Nedošlo k zásadní změně proti stavu zjištěnému předchozí kontrolní akcí č. 99/22. Byl sice vytvořen nový systém podpory veřejné osobní dopravy, jeho funkčnost pro železniční osobní dopravu však zabezpečena nebyla. Dopravní obslužnost nebyla řešena na provázanosti rozhodovacích procesů u jednotlivých druhů doprav na společné úrovni Ministerstva dopravy a okresních, resp. od roku 2003 krajských úřadů, což měl být hlavní princip nového systému.
Nedošlo ani k stabilizování finanční situace železniční osobní dopravy a zlepšení jejího hospodářského výsledku. Nedošlo k optimalizaci nákladů železniční osobní dopravy ani nabízené kapacity ve vazbě na požadované přepravní výkony ze strany cestující veřejnosti. Využití nabízené kapacity tak dlouhodobě zůstává na nízké 27% úrovni. Systém nevyvolává společensky užitečnou poptávku po železniční osobní dopravě.
Efektivnost užití finančních prostředků na železniční osobní dopravu nebylo možno vyhodnotit, neboť Ministerstvo dopravy nestanovilo konkrétní cíle a účinky podpory v závislosti na finančních možnostech a neprovedlo žádné analýzy účelnosti podpory v rozsahu téměř celých jízdních řádů stanovených dopravcem.
K odstranění kontrolou zjištěných nedostatků je nutné zásadním způsobem přehodnotit systém poskytování finančních prostředků železniční osobní dopravě, včetně způsobu stanovení prokazatelné ztráty ze závazků veřejné služby. To vyžaduje mj. novelizovat vyhlášku Ministerstva dopravy a spojů č. 36/2001 Sb. z 22. ledna 2001, o prokazatelné ztrátě ve veřejné drážní osobní dopravě a o vymezení souběžné veřejné osobní dopravy.