Hospodaření s finančními prostředky vybíranými na základě zákona na všeobecné zdravotní pojištění
5.11.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 02/33
Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu (dále jen „NKÚ“) na rok 2002 pod číslem 02/33. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ JUDr. Jiří Drábek.
Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření Vojenské zdravotní pojišťovny České republiky s finančními prostředky vynaloženými zejména na pořízení hmotného a nehmotného investičního majetku a prověření tvorby a užití fondů.
Kontrolováno bylo období od roku 2000 do roku 2002, v případě věcných souvislostí i období předcházející.
Kontrolovanou osobou byla Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky – ústředí, včetně poboček v Brně, v Hradci Králové, v Olomouci, v Plzni a v Ústí nad Labem.
Kontrolní akcí bylo ve sledovaném období prověřeno hospodaření s finančními prostředky vybíranými na základě zákona na veřejné zdravotní pojištění ve výši 2 994 760 tis. Kč.
Účetnictví VoZP v letech 2000 až 2002 nebylo průkazné a nedávalo věrný a poctivý obraz skutečnosti, neboť
- VoZP nedodržovala zákon o účetnictví a Postupy účtování vydané MF, čímž zpochybnila správnost svého účetnictví i předkládané výsledky hospodaření, zejména pak tvorbu základního fondu zdravotního pojištění. Nic na tom nemění ani skutečnost, že v souladu s ustanovením § 15 odst. 1 zákona č. 280/1992 Sb. předložila každoročně auditorské ověření účetní závěrky s výrokem auditora „bez výhrad“;
- VoZP v kontrolovaném období účtovala nesprávně o pohledávkách (nedoplatcích) a závazcích (přeplatcích) za plátci pojistného v kategorii „zaměstnavatelé“, kdy kontrolou NKÚ byly zjištěny rozdíly, o které zkreslila stav aktiv v rozvaze k 31. 12. kontrolovaných období, a to:
k 31. 12. 2000 o částku 180 614 310,36 Kč,
k 31. 12. 2001 o částku 134 779 879 Kč,
k 31. 12. 2002 o částku 209 557 338,88 Kč;
- formálním provedením inventarizací pohledávek a závazků nebyl naplněn cíl dokladové inventury, tedy zjistit, zda stav majetku – pohledávek a závazků z pojistného v účetnictví odpovídá skutečnosti; tím došlo i k nesprávnému vykázání stavu aktiv v rozvaze.
U plátců – zaměstnavatelů nerozhodla VoZP o dlužném pojistném na zdravotní pojištění vč. příslušenství formou platebních výměrů, vydala platební výměry s časovým odstupem 2 – 19 měsíců od doby, kdy byl plátce zaregistrován jako dlužník, provedla kontroly až po vyhlášení konkurzního řízení nebo nepřihlásila pohledávku do konkurzního řízení, neumožnila včasné vymáhání pohledávek za dlužníky v částce nejméně 30 615 548 Kč.
U osob samostatně výdělečně činných nerozhodla VoZP o dlužném pojistném na zdravotní pojištění vč. příslušenství formou platebních výměrů, nevydala platební výměry včas, nevymáhala pohledávky za dlužníky v částce nejméně 1 591 390 Kč.
Bylo zjištěno promlčení práva vymáhat pojistné ve lhůtě pěti let od doby provedení úkonu ke zjištění výše dlužného pojistného nebo jeho vyměření nejméně o 19 121 900 Kč, tím došlo i ke zkrácení příjmu základního fondu zdravotní péče.
Kontrolou NKÚ byla zjištěna některá rizika v používaném informačním systému VoZP a vnitřním kontrolním systému, např.
- registry plátců (modul „Platby“ a „účetnictví“ IS RIS) nekorespondovaly např. v těchto záznamech: datum vzniku a ukončení pojistného vztahu, pojistná doba, počet pojištěnců, pořízené předpisy pojistného a platby;
- informační systém, konkrétně účetnictví a evidence plateb, přeplatků a nedoplatků, neplnil svoji funkci;
- systémy nebyly vzájemně kompatibilní, neměly nastaveny základní vzájemné kontrolní vazby. Modul „Platby“ tak nefungoval jako analytická evidence k zůstatkům účtů v účetnictví VoZP, oba systémy tak logicky vykazovaly významné rozdíly v údajích, zkreslující údaje o hospodaření VoZP a stavu jejích aktiv a pasiv;
- funkce vnitřní kontroly VoZP i externího auditu selhaly, což dokládají nedostatky zjištěné kontrolou NKÚ.
VoZP uhradila na základě nařízení vlády a vyhlášek MZ smluvním lůžkovým zařízením za rok 2001 a za I. pololetí roku 2002 částku 301 141 000 Kč. Těmito právními úpravami, tj. navýšením úhrady paušální sazby lůžkovým zařízením nad rámec zdravotní péče hrazené na základě uzavřených smluv, nebyl systémově řešen cíl zdravotní politiky, tj. financovat zdravotnictví podle výkonů a jejich bodového ohodnocení.