Prostředky státního rozpočtu vynaložené na poskytování investičních pobídek
29.9.2004 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 03/30
Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s prostředky státního rozpočtu vynaloženými na poskytování investičních pobídek v době před účinností zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů, včetně oprávněnosti jejich vynaložení a plnění podmínek pro jejich poskytnutí.
Kontrolovaným obdobím bylo období od roku 1998 až do roku 2003.
Kontrolované osoby Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo práce a sociálních věcí a vybraní příjemci poskytovaných investičních pobídek.
Před účinností zákona č. 72/2000 Sb. byly investiční pobídky poskytovány na základě usnesení vlády č. 298; tento proces dosud není ukončen a pokračuje dle uzavřených Prohlášení o společném záměru.
Manuál k investičním pobídkám jako základní dokument, kterým se řídili jak poskytovatelé, tak i žadatelé o investiční pobídky, neobsahuje základní náležitosti prokazující jeho platnost. Manuál k investičním pobídkám se odchýlil od usnesení vlády č. 298 zejména u investiční pobídky daňové, kdy změna formy investiční pobídky z posečkání a následného prominutí daňového dluhu na účelovou dotaci k dani z příjmů zatížila státní rozpočet částkou 779 mil Kč, která byla převedena dle zákona o rozpočtovém určení daní obcím a krajům. Manuál se odchýlil od usnesení vlády č. 298 i v případě stanovení podmínek pro poskytnutí bezúročné půjčky na rekvalifikaci zaměstnanců tím, že obsahoval i pojem zaškolení, který je upraven zákonem č. 65/1965 Sb., zákoník práce, a náklady na něj hradí zaměstnavatel.
Jak usnesení vlády č. 298, tak i Manuál k investičním pobídkám stanovuje poskytování bezúročné půjčky, která po splnění stanovených podmínek bude převedena na dotaci. Tento institut ani zákon č. 576 /1990 Sb. ani zákon č. 218/2000 Sb. neznají. Finanční prostředky ze státního rozpočtu ve výši 1 352 mil. Kč tak byly poskytnuty pouze na základě usnesení vlády, nikoliv na základě zákona.
Poskytnutí investiční pobídky daňové nebylo vázáno na stanovení minimální doby podnikání společnosti v České republice a na splnění podmínek pro poskytování ostatních investičních pobídek. Tím došlo k tomu, že společnost, která nesplnila podmínky pro investiční pobídku na rekvalifikaci zaměstnanců a poskytnutou částku vrátila, přesto čerpala za dvě zdaňovací období účelovou dotaci k dani z příjmů celkem ve výši 99 219 tis. Kč. Navíc tato společnost k 31. 12. 2002 ukončila výrobu a přestěhovala stroje a zařízení včetně technologií mimo území republiky.
Některé společnosti nesplnily svoji povinnost stanovenou v Prohlášení o společném záměru, a to využít všech možností ke snížení základu daně z příjmů. Tím byl základ daně zvýšen minimálně o 2 513 tis. Kč. V dalších zjištěných případech uplatnily společnosti celkem o 1 007 tis. Kč vyšší nárok na účelovou dotaci k dani z příjmů, než jim náleželo.
Výše poskytnutých bezúročných půjček na zřízení nových pracovních míst převýšila o 62 350 tis. Kč částky, které bylo možno poskytnout dle Manuálu.
V jiných než vládou stanovených rozpočtových letech byly ze státního rozpočtu poskytnuty prostředky ve výši 74 200 tis. Kč.