Finanční prostředky na programy související s ochranou před povodněmi

7.1.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 04/36


Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s finančními prostředky vyčleněnými ve státním rozpočtu na protipovodňová opatření.

Kontrolovaným obdobím byly roky 1999 až 2003, v případě věcných nebo časových souvislostí i období předcházející a navazující.

Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo financí, Zemědělská vodohospodářská správa (do 31. 12. 2000 Státní meliorační správa), Povodí Labe, státní podnik, Povodí Moravy, státní podnik, Povodí Odry, státní podnik, Povodí Ohře, státní podnik a Povodí Vltavy, státní podnik.

Kontrolou hospodaření s finančními prostředky vyčleněnými ve státním rozpočtu na protipovodňová opatření bylo zjištěno, že přetrvávají nedostatky již dříve zjištěné NKÚ, jako např. nedůslednost v dodržování příslušných zákonných norem ze strany MZe při přípravě dokumentace programu. Ještě před schválením zákonem požadované dokumentace Programu bylo vynaloženo na jednotlivé akce více než 776 mil. Kč.

Ministerstvo zemědělství nevykonává důsledně dohled nad přípravou a realizací jednotlivých akcí v rámci protipovodňových opaření. Závěrečná vyhodnocení ukončených akcí jsou prováděna až několik let po skončení akce. Za kontrolované období provedlo Ministerstvo zemědělství kontroly u 2,85 % akcí, které byly ukončeny a u nichž bylo zároveň požádáno o závěrečné vyhodnocení.

Kontrolou bylo zjištěno, že schvalovací proces trvá na Ministerstvu zemědělství neúměrně dlouho a že finanční prostředky určené na financování akcí v příslušném roce jsou uvolňovány až ve 4. čtvrtletí příslušného roku, kdy je obtížné s ohledem na klimatické podmínky plánové akce realizovat.

Kontrola prokázala, že docházelo ke zkreslení evidence vynaložených finančních prostředků státního rozpočtu v evidenci ISPROFIN tím, že na dofinancování některých akcí programu protipovodňové ochrany byly použity finanční prostředky jiných programů, a tyto finanční prostředky byly v evidenci ISPROFIN vedeny jako vlastní zdroje investora. V důsledku toho je tato evidence chybná a doplňování předepsanými údaji a jejich následné využívání formální.



Ing. Zdeněk Brandt, člen Úřadu


tisk stránky