Finanční prostředky státního rozpočtu a Evropské unie na program SAPARD
30.3.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 04/08
Cílem kontrolní akce bylo prověřit hospodaření s finančními prostředky určenými na realizaci programu SAPARD v oblasti zemědělství a rozvoje venkova.
Kontrolované období odpovídalo období přípravy a realizace programu SAPARD, tj. období let 2001 až 2003 a příslušné části roku 2004, v případě věcných souvislostí zahrnovalo i léta předchozí.
Kontrolované osoby: Ministerstvo financí, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo zemědělství, Státní zemědělský intervenční fond, ústředí SZIF a regionální odbory SZIF Praha, České Budějovice, Ústí nad Labem, Hradec Králové a Olomouc a třicet dva vybraných příjemců finančních prostředků.
Kontrolou bylo zjištěno, že zpoždění se zahájením SAPARD nemělo důsledky v podobě snížení finančních prostředků poskytnutých České republice z Evropských společenství. Na základě ročních finančních dohod získá ČR více prostředků, než původně stanovil finanční plán SAPARD.
Přestože zjištěné nedostatky nedosahují vyšší významnosti, je nutno konstatovat, že:
- MMR použilo 262,5 tis. Kč na jiný účel, než je vymezen programem SAPARD;
- zdlouhavé schvalovací procedury ročních finančních dohod způsobily, že na počátku roku 2004 nebyl na účtu „Národní fond – SAPARD EURO 2000“ dostatek finančních prostředků ES ke krytí splatných závazků Agentury SAPARD vůči příjemcům;
- zdlouhavé schvalovací procedury změn Operačního manuálu (i několik měsíců) a potřeba provádět rychlejší systémové změny v administraci projektů vedly k používání nových postupů ještě před formální účinností příslušné verze Manuálu;
- v průběhu kontroly realizační funkce Agentury bylo u vzorku 160 projektů (cca 16 % z proplacených projektů) zjištěno 1,5 % významnějších chyb. Odstranitelné chyby SZIF v průběhu kontroly NKÚ napravil. Část chyb z fáze administrace se již nemůže opakovat, protože proces kontraktace byl ukončen k závěru roku 2003;
- u některých projektů bylo zjištěno, že kontrolní systém Agentury SAPARD nezaznamenal nedostatky v administraci projektů a některé nedostatky v souvislosti s žádostmi o proplacení vynaložených přijatelných výdajů (cca 0,2 % ze základu 11 683 kontrolovaných povinností);
- z kontrolovaných 32 příjemců bylo u 10 z nich zjištěno porušení některého z ustanovení smlouvy o poskytnutí pomoci z programu SAPARD a z toho u jednoho projektu nebyl částečně splněn smlouvou stanovený účel ;
- v některých případech chybělo označení pořízené věci tabulkou s informací o účasti prostředků SAPARD.
SZIF má systémové možnosti řešit zjištěné nedostatky s příjemci ještě tři léta po ukončení projektů, tj. nejméně do roku 2006.