Hospodaření s prostředky státního rozpočtu účelově určenými na financování reprodukce investičního majetku u České správy sociálního zabezpečení
30.3.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 04/22
Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření České správy sociálního zabezpečení s prostředky státního rozpočtu účelově určenými na financování reprodukce investičního majetku. Kontrolováno bylo období od roku 2001 do roku 2003, v případě věcných souvislostí i období předcházející.
Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo práce a sociálních věcí a Česká správa sociálního zabezpečení Praha.
Kontrolní akcí bylo ve sledovaném období prověřeno hospodaření s prostředky státního rozpočtu účelově určenými na financování reprodukce investičního majetku u České správy sociálního zabezpečení ve výši 735 523 000 Kč (stavební investice a výpočetní technika), tj. 71 % z celkového objemu čerpaných finančních prostředků na tento účel.
Kontrola 04/22 tematicky navazovala na kontrolní akce NKÚ v předcházejícím období (97/12 a 97/27) zaměřené na nakládání s prostředky státního rozpočtu účelově určenými na financování reprodukce majetku u ČSSZ.
Na základě výsledku kontrolní akce č. 04/22 NKÚ konstatuje výrazné zlepšení stavu v účtování o investičním majetku a jeho evidenci ČSSZ; nehospodárné použití prostředků státního rozpočtu bylo zjištěno v podstatně nižším rozsahu oproti předcházejícím kontrolám NKÚ.
U MPSV – správce programu – byly zjištěny následující nedostatky:
- v opožděném předložení dokumentace programů 313 020, 313 060 a 213 110 ke schválení na Ministerstvo financí;
- v dodržování stanovených lhůt pro vydání rozhodnutí o registraci akce a rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce;
- v předčasném uvolnění finančních prostředků státního rozpočtu a teprve následném vydání rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce;
- v poskytnutí finančních prostředků v částce 86 429 000 Kč na akce, jejichž finanční krytí ČSSZ vůbec nepožadovala;
- v pozdním přidělení finančních prostředků ve výši 348 631 274 Kč, které neumožnilo ČSSZ použít je v příslušném rozpočtovém roce k účelům, na které byly určeny.
U ČSSZ – účastníka programu – byly zjištěny nedostatky:
- v převodu nevyčerpaných prostředků určených na financování programů do rezervního fondu, a to v roce 2002 více o 18 384 150 Kč a v roce 2003 více o 290 651 015 Kč, než umožňoval § 47 rozpočtových pravidel;
- v zadávání veřejných zakázek – použití nesprávného způsobu zadání zakázky v celkové hodnotě 55 499 600 Kč (včetně DPH), nedodržení vlastních zadávacích podmínek a nesplnění zákonné podmínky pro zadání veřejné zakázky;
- v hospodárném nakládání s prostředky státního rozpočtu, když musela vynaložit další finanční prostředky v částce 3 577 338 Kč z důvodu nefunkční sítě LAN v pořízené budově;
- v použití rozpočtových prostředků v hodnotě 21 791 675 Kč bez dostatečného prokázání věcného plnění;
- v účtování o majetku, kdy uhradila z provozních prostředků výdaje v částce 28 270 768 Kč vynaložené na technické zhodnocení, tyto nesprávně zaúčtovala do nákladů jako opravy, v důsledku čehož došlo ke zkreslení pořizovací ceny majetku o uvedenou hodnotu v účetnictví;
- ve vedení účetnictví, kdy nebyly splněny zákonem stanovené povinnosti zejména při provádění inventarizací majetku a jeho oceňování;
- v neuplatnění práva na náhradu škody ve výši 290 964 Kč, čímž došlo k jejímu promlčení.