Prostředky vynaložené na pořízení sídla Českého statistického úřadu

30.3.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 04/40


Cílem kontroly bylo prověřit poskytování, čerpání a využití finančních prostředků na přípravu a výstavbu sídla Českého statistického úřadu.

Kontrolováno bylo období od roku 2001 do srpna 2004, v případě věcných souvislostí i období předcházející.

Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo financí a Český statistický úřad.

ČSÚ neprovedl důsledně přípravnou fázi investičního projektu. Nezpracoval přípravnou dokumentaci, kterou by v závěru této rozhodující fáze vyhodnotil a rozhodl, která z variant je pro dosažení cíle optimální:

  • nezdůvodnil ukončení rekonstrukce objektu Invalidovna, neprokázal jeho havarijní stav a nezdůvodnil naléhavou potřebu výstavby nového objektu;
  • nezpracoval žádné studie alternativního řešení nového sídla včetně ekonomických analýz;
  • nevyhodnotil jednotlivé možnosti a formy realizace stavby, nespecifikoval ani nevyčíslil jejich případná rizika s nimi spojená.

ČSÚ neposkytl vládě ČR objektivní podklady pro rozhodování o nezbytnosti realizace nového sídla ČSÚ, o formě zadání veřejné zakázky, o výši její ceny a způsobu financování. ČSÚ nerespektoval závazný legislativní postup stanovený MF správci programu při poskytování prostředků státního rozpočtu:

  • při zpracování podkladů pro vládu ČR neplnil ČSÚ opakovaně požadavky MF, nerespektoval principy programového financování a neplnil podmínky účasti státního rozpočtu na financování akce;
  • nezajistil, aby bylo dosaženo cíle obchodní veřejné soutěže – vyhodnotit technicky a ekonomicky nejlepší nabídku; pro jednání vlády ČR ve věci řešení havarijní situace objektů ČSÚ poskytl pouze údaje získané z obchodní veřejné soutěže, zrušené z důvodu nevytvoření konkurenčního prostředí, a to vč. ceny ve výši 829 063 041 Kč;
  • neprokázal, že finanční prostředky státního rozpočtu byly vynaloženy hospodárně a efektivně. Znalecké posudky vykazovaly značný rozptyl ve výši zjištěné ceny. Vyhodnotit technicky a ekonomicky nejlepší a nejvýhodnější nabídku je však cílem obchodní veřejné soutěže, nikoliv cílem znaleckého posudku.

ČSÚ neprokázal, že prostředky státního rozpočtu byly vynaloženy hospodárně a efektivně; nevytvořil si základní předpoklady pro řízení projektu a pro kontrolní činnost zejména v oblasti cenových údajů:

  • nestanovil jednoznačně cíl projektu; v zadávací dokumentaci uvedl své požadavky na řešení objektu pouze obecně, nespecifikoval jednoznačně předmět veřejné zakázky;
  • neměl k dispozici podklady ekonomického charakteru, položkový rozpočet ani kontrolní rozpočet zpracovaný nezávislým subjektem, neznal ani základní strukturu ceny, tj. cenu objektu, pozemků a ostatních činností s realizací nového sídla spojených;
  • jako subjekt zodpovědný za realizaci projektu převzal objekt o nižším stavebně-technickém standardu, než mohl a měl za cenu ve výši 829 063 041 Kč získat; ČSÚ převzal z nabídky podané uchazečem v roce 2001 pouze výši ceny, avšak v zadávací dokumentaci ani ve smlouvě o smlouvě budoucí kupní nezajistil, aby stavebně- -technický standard realizovaného objektu odpovídal alespoň standardu v této nabídce deklarovaném;
  • cena zjištěná nezávislým znalcem (objednaným NKÚ) je o cca 110 mil. Kč nižší než cena, která bude proplacena ze státního rozpočtu.

Kontrolou byly zjištěny i systémové nedostatky:

  • Projekt byl realizován i přes porušení metodiky MF. ČSÚ byl MF opakovaně upozorňován, že postupuje v rozporu se zákonem č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, a vyhláškou č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku, nerespektuje principy programového financování a nesplňuje podmínky účasti státního rozpočtu na financování akce. ČSÚ nevyhotovil doklady ve smyslu výše uvedených právních předpisů v požadovaném rozsahu a časových návaznostech; přesto však MF nezbytné dokumenty pro účast státního rozpočtu na financování akce vydalo.
  • Vyhláška č. 40/2001 Sb. nepostihuje problematiku staveb, které nejsou dosud realizovány, jsou ve fázi zpracování investičního záměru a budou realizovány developerem.
  • S ohledem na možnost pořizování státního majetku formou developerské dodávky (koupí) u dosud nepostavených objektů je nezbytné zpracovat metodiku, která by jednoznačně stanovila postup správců programů a účastníků programů při pořízení majetku touto formou. Jedná se o stanovení nezbytných dokladů, které by měl mít účastník programu k dispozici, zejména těch, které mají vliv na výši ceny a parametry stavby a omezují riziko předražení stavby. Bez rozpočtu, bez výkazu výměr či jednoznačného popisu standardů a položek je riziko předražení nebo zvolení nevhodných parametrů značné; správce programu pak není bez ekonomických dokladů schopen akci či projekt řídit a kontrolovat; na základě kontrolou NKÚ zjištěných systémových nedostatků MF sdělilo, že se bude touto problematikou zabývat a řešit ji metodickým pokynem, případně v rámci další novely zákona č. 218/2000 Sb. a vyhlášky č. 40/2001 Sb.

Ing. Josef Pohl, člen NKÚ

tisk stránky