Hospodaření s finančními prostředky státního rozpočtu z programu „Výstavba a technická obnova nemocnic a léčebných zařízení v působnosti Ministe
23.6.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 04/38
Cílem kontrolní akce bylo prověřit poskytování, čerpání a užití finančních prostředků na výstavbu a technickou obnovu nemocnic a léčebných zařízení v působnosti Ministerstva zdravotnictví v rámci Ústeckého kraje.
Kontrolováno bylo období od roku 1998 do roku 2004, v případě věcných souvislostí i léta předcházející.
Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo zdravotnictví (dále jen „MZ“), Ústecký kraj se sídlem v Ústí nad Labem (dále jen „Ústecký kraj“), Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem, příspěvková organizace, (dále jen „MN v Ústí n. L.“) a Územní středisko záchranné služby v Ústí nad Labem (dále jen „ÚSZS v Ústí n. L.“).
Kontrolou bylo zjištěno:
Výstavba MN v Ústí nad Labem probíhá od roku 1985, ukončena má být v červnu 2006 a dosud si vyžádala náklady ve výši 3 884 255 tis. Kč. Kontrole byla podrobena akce „Dostavba MN v Ústí nad Labem“.
Na zpracování projektové dokumentace MN v Ústí n/L uzavřela 6 smluv o dílo, k nimž uzavírala četné dodatky, jimiž byl měněn předmět díla i termíny zpracování. Neujasněnost koncepce dostavby a jejího rozsahu vedla např. k tomu, že v roce 2003 odstoupila od řešení, jehož projektové zpracování zadala v roce 2001. Marně tak vynaložila 4311 tis. Kč.
Ačkoliv Ministerstvo zdravotnictví celkem šestkrát měnilo rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce „MN v Ústí n/L. – dostavba“, neodhalilo, že finanční prostředky státního rozpočtu jsou vydávány na akci koncepčně zcela neujasněnou, a nezjistilo to ani vlastní kontrolní činností.
Akce „Dostavba MN v Ústí n/L“ byla rozdělena na dvě části. V rámci obchodní veřejné soutěže na 2. část akce v celkovém objemu 1 254 795 tis. Kč (bez DPH) porušila MN v Ústí n/L zákon č. 199/1994 Sb. tím, že nevyloučila uchazeče, který nesplnil obsahové podmínky zadávací dokumentace obchodní veřejné soutěže a neprokázal kvalifikační předpoklady před uzavřením smlouvy. K zabezpečení optimalizace ceny tak nevytvořila dostatečné konkurenční prostředí. Smlouva o dílo byla uzavřena s cenou díla ve výši 1 325 850 tis. Kč (včetně DPH).
Sedm dní po podpisu Smlouvy o dílo na 2. část dostavby uzavřela MN v Ústí n/L dodatek k této smlouvě, kterým byla cena díla snížena o 400 160 tis. Kč, aniž by zároveň byl přesně specifikován změněný předmět díla.
MN v Ústí n/L porušila zákon č. 576/1990 Sb., resp. 218/2000 Sb. (vyhlášku č. 205/1991 Sb.) tím, že rozpočtové prostředky ve výši 35 702 tis. Kč nepoužila v příslušném rozpočtovém roce, a dále uhradila zhotovitelům bez věcného plnění částky ve výši 10 916 tis. Kč. Zákon č. 563/1991 Sb. porušila tím, že nezařadila do užívání v roce 2003 dlouhodobý hmotný majetek ve výši 1 954 489 tis. Kč a v roce 2004 dlouhodobý hmotný majetek, resp. drobný dlouhodobý hmotný majetek ve výši 31 713 tis. Kč, a tím, že v rámci inventarizace ke dni 31. 12. 2004 nezjistila skutečný stav veškerého majetku a závazků. Majetek ve výši 1 741 997 tis. Kč nebyl fyzicky inventarizován.
ÚSZS v Ústí n. L. při zadávání veřejných zakázek na výkon inženýrské činnosti a dodávku výpočetní techniky v celkovém objemu 6 907 tis. Kč (bez DPH) porušila zákon č. 199/1994 Sb. tím, že nevyloučila uchazeče, kteří neprokázali kvalifikační předpoklady.