Plnění příjmů státního rozpočtu v oblasti výběru pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti
5.10.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 04/30
Cílem kontroly bylo prověření správnosti a úplnosti vykázaných příjmů pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti u příslušných orgánů státní správy.
Kontrolované období: roky 2002 a 2003, v případě věcných souvislostí i období předcházející nebo následující.
Kontrolovanými osobami byly: Česká správa sociálního zabezpečení; Pražská správa sociálního zabezpečení včetně územního pracoviště Pražské správy sociálního zabezpečení pro Prahu 4; Okresní správa sociálního zabezpečení Brno-město, Jihlava, Šumperk, Pardubice, Cheb, Chomutov.
Při kontrole plnění příjmů státního rozpočtu v oblasti výběru pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti byly zjištěny nedostatky u některých OSSZ a PSSZ, které neumožnily včasné vymáhání pohledávek, které jsou příjmem státního rozpočtu, neboť:
- důsledně nevyužívaly možnosti stanovit PVP podle ustanovení § 22b zákona č. 589/1992 Sb. OSSZ a PSSZ této možnosti nevyužívaly vůbec nebo ji využily až po uplynutí několika měsíců až let od účinnosti tohoto ustanovení zákona. Nárůst pohledávek po stanovení PVP činil v 75 případech 244 324 tis. Kč.
- vydávaly VN v dlouhých časových intervalech nebo až za několik let po odhlášení plátce z rejstříku. Nárůst pojistného a penále po vystavení VN představoval celkem 62 992 tis. Kč.
PSSZ v kontrolovaném období řádně neplnila povinnosti vyplývající ze zákona. Některé OSSZ a PSSZ nedostatečně využívaly možnosti odepsat dlužné pojistné a penále pro nedobytnost podle zákona č. 582/1991 Sb. Například v 15 případech po zrušení konkurzu neučinily kroky vedoucí k možnosti odpisu pohledávek v celkové výši 48 996 tis. Kč, přestože vymáhání těchto pohledávek nevedlo k uspokojivému výsledku nebo došlo k výmazu plátce z obchodního rejstříku.
Nesprávným účtováním byl ČSSZ vykázán stav účtu 315 – Pohledávky za rozpočtové příjmy nižší v roce 2002 o částku 314 143 tis. Kč a v roce 2003 o 181 597 tis. Kč. V důsledku toho byly v kontrolovaném období zkresleny očekávané příjmy státního rozpočtu, což mělo nepříznivý dopad na kvalitu údajů pro sestavení státního rozpočtu.
Zákony č. 582/1991 Sb. a č. 589/1992 Sb. neobsahují žádnou speciální úpravu, která by umožňovala odchylný způsob účtování, než jak jej stanoví obecně platné předpisy v oblasti účetnictví. Pokud nebude v těchto zákonech přijata speciální úprava týkající se účtování, je jediným kontrolním kritériem pro posuzování správnosti účtování zákon o účetnictví.
Z výsledků kontrolní akce vyplynula nutnost řešit právní úpravou možnost:
- ukončit povinnost platit penále v případě prohlášení konkurzu nebo povolení vyrovnání, např. nárůst penále u 88 plátců činil po prohlášení konkurzu na jejich majetek celkem 926 364 tis. Kč;
- odepsat dlužné pokuty pro nedobytnost. K 31. 12. 2003 evidovala ČSSZ na účtu 315 – Pohledávky za rozpočtové příjmy např. dlužné pokuty ve výši 1 686 tis. Kč, přičemž pojistné a penále bylo již u těchto plátců pro nedobytnost odepsáno.
Vymáhání těchto pohledávek je vzhledem k charakteru dluhu neefektivní a jejich stav uváděný v účetnictví zkresluje hodnotu očekávaných příjmů vykazovaných ČSSZ.