Poskytnuté investiční pobídky zahraničním i tuzemským subjektům
5.10.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 04/34
Cílem kontroly bylo prověřit přínos poskytnutých investičních pobídek při vytváření nových pracovních míst a na rekvalifikaci zaměstnanců ve strukturálně postižených lokalitách s ohledem na snížení míry nezaměstnanosti.
Kontrolováno bylo časové období od data účinnosti zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů, tj. od 1. 5. 2000 až do konce roku 2004, v případech věcných souvislostí rovněž 1. pololetí roku 2005.
Kontrolovanými osobami byli Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV), Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a vybraní příjemci investičních pobídek.
MPO plní v celém procesu udělování a dohledu nad uplatňováním investičních pobídek roli koordinátora ve smyslu zákona č. 72/2000 Sb. Kontrola provedená NKÚ nezjistila na resortu průmyslu a obchodu zásadní nedostatky týkající se postupu při schvalování a přidělování investičních pobídek.
MPSV jako jediný subjekt státní správy poskytovalo v kontrolovaném období příjemcům investičních pobídek formou dohod prostředky státního rozpočtu (hmotnou podporu) na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců. Z nedostatků zjištěných kontrolou vyplývá, že např.:
- poskytnuté hmotné podpory na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikace v celkovém objemu 2 135 359 tis. Kč nesprávně zatřídilo jako půjčky namísto jako neinvestiční dotace poskytnuté nefinančním podnikatelským subjektům;
- nepřevzalo do uzavíraných dohod některé podmínky stanovené MPO v Rozhodnutích o příslibu investičních pobídek (např. na nově vytvořené a obsazené pracovní místo, ale pouze na zřízení pracovního místa a neuložilo zaměstnavateli povinnost rekvalifikovat a zaměstnat na nově vytvořených pracovních místech pouze zaměstnance, s nimiž byl uzavřen pracovní poměr na dobu neurčitou);
- v jednom případě stanovilo nesprávně výši hmotné podpory pro nově vytvořená pracovní místa, v důsledku čehož poskytlo příjemci hmotnou podporu nižší o částku 12 000 tis. Kč;
- stanovilo nesprávně nižší podíl úhrady nákladů na rekvalifikace, a poskytlo tak příjemci hmotnou podporu nižší o částku 795 tis. Kč;
- nesprávně poskytlo hmotnou podporu na již vytvořená a zaměstnanci obsazená pracovní místa v částce 10 800 tis. Kč;
- neprokázalo rozhodné statistické údaje ve smyslu nařízení vlády č. 515/2004 Sb., k poskytnutí hmotné podpory na vytváření nových pracovních míst v celkové částce 176 000 tis. Kč a hmotnou podporu na rekvalifikace a školení zaměstnanců ve výši 523 555 tis. Kč;
- poskytlo jednorázově, a tudíž nesprávně finanční prostředky hmotné podpory na vytváření nových pracovních míst i hmotné podpory na rekvalifikace zaměstnanců v celkové částce 832 074 tis. Kč, nikoliv v časové a věcné závislosti na počtu vytvořených nových pracovních míst a počtu rekvalifikovaných zaměstnanců.
Z výsledků kontroly vyplývá, že investiční pobídky přispěly k poklesu nezaměstnanosti v kontrolovaných regionech. V souvislosti s navazující výrobou vznikla nová, resp. další pracovní místa. Smluvně dohodnuté počty nových pracovních míst a počty rekvalifikovaných zaměstnanců byly překročeny.
- U kontrolovaných příjemců hmotných podpor na vytvoření nových pracovních míst a na rekvalifikace zaměstnanců nebyly zjištěny zásadní nedostatky v jejich použití.
- Nedostatky byly zjištěny v oblasti prokazování vlastnictví majetku, nedodržení podmínek pro uplatnění slev na daních z příjmů právnických osob podle zvláštního předpisu a v nesprávném zaúčtování hmotných podpor.
- U kontrolovaných příjemců bylo vytvořeno 5 228 pracovních míst, přičemž dohodami bylo stanoveno vytvořit 3 407 nových pracovních míst. Rekvalifikováno bylo 2 766 zaměstnanců, ačkoliv dohodami bylo stanoveno rekvalifikovat 2 658 zaměstnanců. Z uvedeného je zřejmé, že dohodnuté počty byly splněny a překročeny.