Výdaje státu budou vyšší než původní předpoklady

19.9.2006 - Tisková zpráva o ukončení kontrolní akce č. 05/33


Prověřit hospodaření s prostředky státního rozpočtu vynaloženými na poskytování investičních pobídek bylo cílem kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu. Ta měla zároveň prověřit splnění podmínek k jejich poskytnutí uvedených v „Prohlášeních o společném záměru“ (Prohlášení), podle kterých byly investiční pobídky poskytnuty obchodním společnostem před nabytím účinnosti zákona o investičních pobídkách. Prověřena byla i investiční podpora poskytnutá již po nabytí účinnosti zákona.

Kontrolovaným obdobím bylo období od začátku druhého čtvrtletí roku 1998 do konce roku 2005, kontrolovanými osobami pak ministerstva financí (MF), práce a sociálních věcí (MPSV) a 19 vybraných příjemců investičních pobídek.

Kontrolní akce navazovala na kontrolní akci 03/30 (Věstník NKÚ částka 3/2004), která zjistila řadu pochybení společností při čerpání investičních pobídek. Na základě uvedené kontrolní akce NKÚ bylo do státního rozpočtu vráceno celkem 12,5 milionů korun.

Výdaje státu na investiční pobídky daňové, na zřízení nových pracovních míst a na zaškolení (rekvalifikaci) zaměstnanců, poskytnuté dle Prohlášení, představují na konci roku 2005 částku přes pět miliard korun. Investice podporované investičními pobídkami dosáhly na konci roku 2005 hodnoty přes 21 mld. korun a jsou o 12 mld. vyšší než minimální hodnoty investic stanovené v Prohlášeních. Celkem bylo vytvořeno 4 810 nových pracovních míst a zaškoleno (rekvalifikováno) 2 481 zaměstnanců.

„Celý proces poskytování investičních pobídek, udělených v době před účinností zákona o investičních pobídkách, není doposud ukončen. Největší riziko pro výdaje státního rozpočtu spatřuje NKÚ ve faktu, že jsou na základě usnesení vlády uzavírány dodatky k Prohlášením, které umožňují společnostem získávat vyšší další účelové dotace k dani z příjmů právnických osob (DPPO), než bylo původně sjednáno. Tyto vyšší výdaje ze státního rozpočtu však nejsou kompenzovány rozšířením povinností společností,“ přiblížil prezident NKÚ František Dohnal. Podle původně uzavřených Prohlášení byly další účelové dotace k DPPO limitovány výší dotace vyplacené v prvních pěti letech. Podle dodatků tento limit padl a jediným kritériem je tak přípustná intenzita veřejné podpory. Výdaje státu proto budou vyšší než původně uvažované a nelze je přesně odhadnout.

Zvláštním případem je investiční podpora poskytnutá jedné společnosti již za účinnosti zákona o investičních pobídkách. „Poskytování investiční podpory společnostem působícím v sektoru služeb není upraveno zákonem. Chybějící právní úprava této oblasti znamená riziko opakování stejných nedostatků jako těch v kontrole zjištěných,“ řekl prezident. Společnost nesplnila své povinnosti stanovené Prohlášením v daném termínu, což bylo následně, po vypršení sjednaných termínů, legalizováno uzavřením dodatku k Prohlášení. Nestandardní je i skutečnost, že do výše povinné investice společnosti se započítaly i náklady na školení a rekvalifikace zaměstnanců, na které ale již tato společnost obdržela finanční prostředky ve výši 70 milionů korun formou hmotné podpory.

„Závěrem lze konstatovat, že dodatky uzavřené k Prohlášení přinášejí profit společnostem, státu jen zvýšené výdaje s rizikem jejich dalšího zvyšování. Nedostatky při čerpání prostředků státního rozpočtu zjištěné u jednotlivých společností budou NKÚ standardně řešeny oznámením příslušným finančním úřadům,“ konstatoval závěrem prezident Dohnal.

Kontrolní akce 05/33 Hospodaření s prostředky státního rozpočtu vynaloženými na poskytování investičních pobídek a investičních podpor na základě „Prohlášení o společném záměru“. Kontrolní akci řídila a kontrolní závěr vypracovala členka NKÚ Mgr. Zdeňka Profeldová.

Radka Burketová
Nejvyšší kontrolní úřad


Viz též: Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 05/33 - formát PDF


tisk stránky