Převedení pozemků mimo správu orgánů ochrany přírody znamená zátěž pro státní rozpočet

Tisková zpráva o ukončení kontrolní akce č. 06/17
3.1.2007


Kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) byla tentokrát zaměřena na hospodaření v národních parcích a dalších chráněných územích. Na základě dohody o provedení paralelního auditu v rámci INTOSAI (mezinárodní organizace kontrolních institucí) byla akce zaměřena i na plnění úkolů uložených členským státům EU směrnicí o ochraně volně žijících ptáků a směrnicí o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin, tj. na vytváření soustavy Natura 2000. Neplnění těchto směrnic EU totiž může negativně ovlivnit výdaje státního rozpočtu.

Kontrolovaným obdobím byly především roky 2000 až 2005, kontrolovanými osobami pak Ministerstvo životního prostředí, Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK) České republiky, Správa Národního parku Podyjí, Správa Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava, Správa Národního parku České Švýcarsko, Správa Krkonošského národního parku Vrchlabí.

„Do ledna 2005 bylo postupně schváleno a vyhlášeno celkem 38 ze 41 původně navržených ptačích oblastí. Projednávání dalších vláda koncem roku 2004 odložila z důvodů četných rozporů mezi resorty zemědělství, průmyslu a obchodu a životního prostředí. V souvislosti s touto skutečností hrozí ČR ze strany Evropské komise zahájení řízení o porušení smlouvy o přistoupení. V případě, že nebude sjednána náprava hrozí vysoká paušální pokuta či opakované penále,“ upozornil prezident NKÚ František Dohnal.

Dodal, že na správy národních parků dosud nebyla převedena příslušnost hospodařit s některými pozemky ve vlastnictví státu vyžadujícími zvláštní ochranu a s některými pozemky, na nichž se nacházejí přírodní památky. „Došlo dokonce k prodeji pozemků s nejpřísnějším režimem ochrany jiným vlastníkům. Např. pět pozemků na území KRNAP bylo převedeno do vlastnictví různých soukromoprávních subjektů. Převedení pozemků mimo správu orgánů ochrany přírody bude znamenat nezanedbatelnou zátěž pro státní rozpočet vzhledem k povinnosti státu nahrazovat újmy za ztížení zemědělského nebo lesního hospodaření,“ řekl Dohnal.

Nedostatky byly zjištěny i v hospodaření jednotlivých organizací. Správa NP Podyjí například vynaložila v letech 2004 a 2005 více než čtvrt milionu korun na provoz vozidel a zároveň nezajistila prokazatelnost těchto výdajů, protože nevedla ani evidenci jízd. Správa KRNAP zase při nákupu terénních automobilů od roku 2003 nepostupovala v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, neboť v roce 2003 uzavřela bez vyhlášení veřejné obchodní soutěže s dodavatelem kupní smlouvu na dobu neurčitou na opakované dodávky terénních automobilů.

„Smlouva neobsahovala výši celkového peněžního plnění, které bylo podstatné při výběru způsobu zadání zakázky. Na základě této kupní smlouvy Správa KRNAP skutečně v letech 2003 – 2005 odebrala od prodávajícího 12 automobilů v celkové hodnotě 9 891 tis. korun,“ upřesnil prezident.

Při hospodaření s prostředky účelově určenými na realizaci soustavy Natura 2000 postupovala v rozporu s rozpočtovými pravidly i AOPK ČR. „Agentura například uzavírala formální smlouvy s mapovateli (některé smlouvy byly uzavřeny v den termínu plnění smlouvy nebo až po termínu plnění). Několik smluv bylo uzavřeno se stejným předmětem plnění bez specifikace díla, s některými mapovateli uzavřela agentura nereálné smlouvy, podle nichž by pro splnění díla v dohodnutém termínu mapovatel musel po dobu pěti měsíců zmapovat až 64 ha za den,“ řekl prezident Dohnal.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu na rok 2006 pod číslem 06/17. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Zdeněk Brandt.

Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad


Viz též: Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 06/17 - formát PDF


tisk stránky