Veterinární správy a ústavy nepostupovaly při hospodaření s majetkem vždy v souladu se zákonem

TISKOVÁ ZPRÁVA – 23. prosince 2009


Cílem kontrolorů Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) bylo prověřit hospodaření s peněžními prostředky určenými na činnost veterinárních správ a ústavů, zejména výdaje v oblasti péče o zdraví zvířat, a dále prověřit hospodaření a nakládání s majetkem státu. Kontrolou NKÚ bylo zjištěno, že Ministerstvo zemědělství (MZe) a veterinární správy a ústavy nepostupovaly vždy v souladu s platnými předpisy.

Kontrole bylo podrobeno hospodaření s majetkem státu a peněžními prostředky státního rozpočtu u MZe a u vybraných veterinárních správ a ústavů. Kontrolována byla rovněž činnost MZe jako správce kapitoly státního rozpočtu a správce programu Rozvoj a obnova materiálně technické základny systému řízení Ministerstva zemědělství (Program) financovaného ze státního rozpočtu.

Při kontrole veterinárních správ a ústavů bylo v některých případech zjištěno, že Státní veterinární správa ČR poskytovala příspěvky na provoz státních veterinárních ústavů (SVÚ) nad rámec vykázaných výkonů státního veterinárního dozoru, který zajišťují SVÚ pro veterinární správy, přestože MZe rozpočtovými opatřeními uvolnilo prostředky pouze na financování těchto výkonů.

„Veterinární správy a ústavy hradily z prostředků státního rozpočtu úkony v jiném rozsahu a v jiných cenách, než stanovilo MZe. Postupovaly v rozporu se zákonem o účetnictví, neboť neúčtovaly správně o majetku, v účetních závěrkách nevykázaly správně stav majetku a při inventarizaci nezjistily, zda skutečný stav majetku odpovídá stavu majetku v účetnictví,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.

Veterinární správy a ústavy podle jeho dalších slov postupovaly také v rozporu se zákonem o majetku ČR, především při hospodaření s nepotřebným majetkem a při správě pohledávek za rozpočtové příjmy. V neposlední řadě postupovaly v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách a nepostupovaly v souladu s příslušnou vyhláškou, neboť investiční záměry a zprávy pro závěrečné vyhodnocení nevypracovaly v požadovaném rozsahu nebo je nevypracovaly vůbec.

Ministerstvo zemědělství plnilo některé povinnosti správce Programu pouze formálně. Zejména v letech 2007 a 2008 uvolňovalo z Programu neinvestiční prostředky, přestože měly být podle dokumentace Programu poskytnuty z běžných výdajů rozpočtu kapitoly 329 – Ministerstvo zemědělství. Změnu dokumentace MZe neprovedlo a pro použití těchto neinvestičních prostředků nestanovilo v dokumentaci Programu věcné cíle.

„V některých případech nepostupovalo Ministerstvo zemědělství v souladu s rozpočtovými pravidly a s příslušnou vyhláškou, neboť do Programu zařazovalo i akce, u kterých účastník Programu nepředložil investiční záměry. Ministerstvo v registračních listech ani v rozhodnutích nestanovilo technicko-ekonomické parametry, akce vyhodnocovalo pouze z finančního hlediska a nevyhodnocovalo dosažení stanovených parametrů akcí,“ uvedl Dohnal.

Kontrolované osoby: Ministerstvo zemědělství; Státní veterinární správa České republiky; krajské veterinární správy pro Liberecký kraj, pro Středočeský kraj, pro Karlovarský kraj, pro Plzeňský kraj, pro Jihočeský kraj, pro Pardubický kraj, pro kraj Vysočina, pro Jihomoravský kraj, pro Moravskoslezský kraj; státní veterinární ústavy Praha, České Budějovice, Hradec Králové, Jihlava, Olomouc; Ústav pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv.

Kontrola byla prováděna v době od února do září 2009. Kontrolovaným obdobím byly roky 2007 a 2008, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2009 pod číslem 09/04. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ JUDr. Ing. Jiří Kalivoda.

Bc. Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky