Nedostatečná výše rezerv na vyřazování jaderných zařízení může podle NKÚ znamenat značné riziko pro státní rozpočet

TISKOVÁ ZPRÁVA – 10. března 2010


Cílem další z kontrol Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) bylo prověřit účelnost, hospodárnost a efektivnost hospodaření Správy úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO) s peněžními prostředky a s majetkem státu.

Stát ručí za bezpečné nakládání s radioaktivními odpady. Jejich ukládání a činnosti s tím spojené svěřuje atomový zákon zvláštní státní organizaci SÚRAO, kterou v roce 1997 zřídilo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Hlavním důvodem byla snaha mít pod kontrolou státu bezpečnost a kvalitu ukládání radioaktivních odpadů. Původcům radioaktivních odpadů byla mimo jiné stanovena povinnost odvádět státu peněžní prostředky na činnosti spojené s ukládáním radioaktivních odpadů; správa odvodů náleží do činnosti SÚRAO.

V roce 2001 se SÚRAO stala organizační složkou státu. Atomový zákon v této souvislosti novelizován nebyl, proto na sebe příslušné zákony nenavazují, a pro SÚRAO tak právní úprava chybí nebo není jednoznačná. „Z hlediska NKÚ je závažným pochybením nedostatečná úprava výkonu správy odvodů shromažďovaných na jaderném účtu a chybějící úprava pravidel pro hospodaření s prostředky tohoto účtu,“ řekl prezident NKÚ Dohnal.

SÚRAO nabyla do vlastnictví ČR majetek tří úložišť. „V rámci této kontrolní akce jsme zjistili, že provoz úložiště Dukovany zajišťuje sám původce radioaktivních odpadů na základě smlouvy o provozu úložiště uzavřené v roce 1999. V tomto případě neodpovídá zvolené řešení záměru atomového zákona, tj. mít pod kontrolou státu činnosti spojené s provozem úložišť, a vyloučit tak případný konflikt zájmů na straně původce,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.

Činnost SÚRAO byla financována ze dvou zdrojů, z jaderného účtu a ze státního rozpočtu prostřednictvím kapitoly MPO. Převážná část výdajů (cca 90 %) byla financována z jaderného účtu spravovaného Ministerstvem financí. „MPO jako zřizovatel SÚRAO nezajišťovalo kontrolu prostředků, které SÚRAO dostávala z jaderného účtu ani kontrolu prostředků na jaderný účet odváděných. Ze strany SÚRAO ani MPO nám nebylo doloženo, kdo a jak správnost výše odvodu v kontrolovaném období ověřoval,“ řekl prezident NKÚ.

K zajištění dostatku peněžních prostředků na vyřazování určitého jaderného zařízení nebo pracoviště z provozu ukládá atomový zákon držitelům povolení povinnost tvořit ve stanovené výši rezervy, které lze použít pouze na přípravu a realizaci vyřazování. Od roku 2002 musí být peněžní prostředky uloženy na vázaném účtu a jejich použití podléhá schválení ze strany SÚRAO. Odhad nákladů na ukládání a vyřazování se po provedené aktualizaci v roce 2003 výrazně snížil.

„Nedostatečná výše rezerv může znamenat značné riziko pro státní rozpočet, neboť v případě, že na likvidaci jaderných zařízení nebude dostatek finančních prostředků, musí náklady spojené s likvidací převzít stát,“ upozornil František Dohnal. Evropská komise v roce 2006 v této souvislosti mimo jiné doporučila „… zajistit dostupnost přiměřených finančních zdrojů na bezpečné vyřazení z provozu předtím, než bude příslušné jaderné zařízení trvale odstaveno“.

Kontrola byla prováděna v době od června do prosince 2009. Kontrolovaným obdobím byly roky 2007 a 2008, v případě věcných souvislostí i předchozí období a období do ukončení kontroly. Kontrolovanými osobami byly Správa úložišť radioaktivních odpadů a Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2009 pod číslem 09/15. Kontrolní akci řídila a kontrolní závěr vypracovala členka NKÚ JUDr. Eliška Kadaňová.

Bc. Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky