Program Zelená úsporám byl podroben kontrole NKÚ

TISKOVÁ ZPRÁVA – 15. června 2011


Cílem kontroly typu auditu výkonnosti bylo prověřit prodej přebytku jednotek přiděleného množství emisí (dále jen „jednotky AAU“) a nastavení programu Zelená úsporám (dále jen „Program“) s ohledem na stanovené podmínky a dosahování cílů tohoto Programu. Cíli Programu bylo dosáhnout úspor emisí CO2 a nastartování dlouhodobého trendu udržitelného bydlení.

Program byl vyhlášen v dubnu 2009, jeho realizace má být ukončena ke dni 31. prosince 2012. Žadateli mohli být zprvu majitelé rodinných a bytových domů nepanelového typu, později však byl Program rozšířen o panelové domy a budovy veřejného sektoru. Podpora žadatelům měla být dle předpokladů dostupná bez razantní změny podmínek Programu po celou dobu jeho trvání, případně do vyčerpání prostředků.

Prostředky pro účely Programu zajistilo Ministerstvo životního prostředí (dále jen „MŽP“) prodejem jednotek AAU. V kontrolovaném období činily disponibilní prostředky cca 19,5 mld. Kč. Součet požadavků na dotace uvedených v přijatých žádostech činil bezmála 30 mld. Kč. Objem požadovaných prostředků nekrytých výnosy z prodeje jednotek AAU dosáhl přibližně 10,5 mld. Kč, a to i přes to, že celkový počet přijatých žádostí do doby přerušení Programu dosáhl pouze počtu 78.774 oproti 250.000 žádostí očekávaných v době jeho přípravy.

Program byl ovlivněn systémovými nedostatky, které vedly k absenci úplných a spolehlivých informací o jeho věcném a finančním vývoji, což mělo i negativní vliv na kvalitu řízení Programu.

Proces administrace žádostí, který zahrnuje zejména příjem žádostí, jejich kontrolu a registraci nebyl kontinuálně sledován a vyhodnocován. Na slabá místa procesu Státní fond životního prostředí České republiky (dále jen “SFŽP“) adekvátně a včas nereagoval. Pro posílení kapacity administrace žádostí SFŽP uzavřel smlouvy s vybranými bankami. Ty však administraci žádostí zajišťovaly pouze v omezeném rozsahu a nenaplnily tak předpoklad komplexní administrace, kterým bylo v přípravě Programu odůvodňováno jejich zapojení.

Prostředky vynaložené na zajištění administrace a propagace Programu nebyly vždy využity hospodárně nebo v některých případech nebyla ověřena ekonomická výhodnost řešení. Jednalo se zejména o veřejné zakázky týkající se administrace žádostí vybranými bankami, informačního systému GIS, služeb reportingu o vývoji Programu a pořízení audiovizuálního díla. Ve dvou případech bylo zjištěno porušení zákona o veřejných zakázkách.

Doporučení, která vyplynula z kontrolní akce, vedou zejména ke zlepšení efektivnosti opatření realizovaných s cílem co nejvyšší úspory emisí CO2, zvýšení spolehlivosti informací o vývoji Programu, snížení náročnosti administrace žádostí, kontrolní činnosti u příjemců dotací a zabezpečení metodiky pro hodnocení efektivnosti administrace dotačních programů s obdobným účelem.

Kontrola byla prováděna v období od září 2010 do února 2011. Kontrolovaným obdobím byly roky 2009 a 2010, v případě věcných souvislostí i období předchozí a období do ukončení kontroly. Kontrolovanými osobami byly MŽP a SFŽP. Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2010 pod číslem 10/31. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Karel Sehoř.

Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky