NKÚ kontroloval PPP projekt na výstavbu ubytovacích kapacit ÚVN

TISKOVÁ ZPRÁVA – 19. září 2011


Cílem kontroly bylo prověřit postup Ústřední vojenské nemocnice (dále jen „ÚVN“) a Ministerstva obrany (dále jen „MO“) při realizaci projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru „Ubytovna personálu ÚVN, ubytovna hotelového typu a parkoviště“.

Kontrolní akcí byla prověřována příprava a realizace projektu PPP, kterým ÚVN předpokládala pořídit ubytovací kapacity a s nimi související objekty. Jejich pořízení, provozování po dobu 25 let a financování měl zabezpečit soukromý partner. ÚVN by mu za to měla uhradit po dobu provozování celkem téměř 6,5 mld. Kč.

Návrhy ÚVN na realizaci projektu PPP, které MO schvalovalo a předkládalo vládě ke schválení, nevycházely z řádně odůvodněných potřeb ani z finančních možností státního rozpočtu a ÚVN. Předmět projektu PPP tak byl nejprve rozšiřován, aby nakonec byl označen jako naddimenzovaný a zbytný.

MO nepředložilo koncesní projekt vládě k opětovnému schválení, jak mělo uloženo pro případ změn, které by vedly k vyšším výdajům státního rozpočtu, přestože po obdržení nabídek v rámci soutěžního dialogu na výběr soukromého partnera bylo zřejmé, že dojde k několikanásobnému navýšení finanční náročnosti proti předpokladům. Změny vzešlé ze soutěžního dialogu předložilo vládě ke schválení až v květnu 2010 v rámci schvalovacího procesu smlouvy o projektu PPP. V té době již bylo zrušení zadávacího řízení na výběr soukromého partnera problematické, neboť ÚVN předtím vydala rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky a zbavila se možnosti zrušit soutěžní dialog z důvodů uvedených v zákoně o zadávání veřejných zakázek.

Z nového posouzení výhodnosti projektu PPP na základě výsledků vzešlých ze soutěžního dialogu vyplynulo, že se výhodnost proti realizaci standardním způsobem snížila z 30 na 10 %. Základní parametry předmětu projektu PPP se nezměnily. Několikanásobně dražší realizace proti předpokladu tak nebyla vyvážena adekvátním zvýšením přínosů pro stát nebo ÚVN.

Výstavba ubytovacích kapacit a s nimi souvisejících objektů nebyla zahájena. Stav přípravy a realizace projektu PPP vyústil v prosinci 2010 v uzavření dodatku č. 2 ke smlouvě se soukromým partnerem, kterým bylo dohodnuto, že ÚVN a soukromý partner budou do srpna 2011 jednat o úpravách projektu PPP, které by však de facto znamenaly, že bude realizován zcela jiný projekt PPP než původně schválený, a to bez předchozího posouzení výhodnosti. V srpnu 2011 souhlasila vláda s návrhem MO na ukončení smlouvy o projektu PPP.

V souvislosti s přípravou projektu PPP vynaložily MO a ÚVN za poradenské služby 42 mil. Kč, z toho 36 mil. Kč z prostředků státního rozpočtu. Kromě toho se ÚVN v dodatku č. 2 ke smlouvě o projektu PPP zavázala uhradit soukromému partnerovi v případě ukončení projektu PPP jeho dosavadní náklady ve výši 130 mil. Kč a další nové náklady do maximální výše 45 mil. Kč. V souvislosti s nerealizovaným projektem PPP tak bylo nebo bude vynaloženo celkem až 217 mil. Kč (tato částka představuje přibližně polovinu z předpokládaných nákladů na výstavbu podle původního záměru z roku 2004).

ÚVN věrohodným způsobem neprokázala, proč se k úhradě nákladů soukromému partnerovi zavázala a nevyužila smluvní možnost odstoupit od smlouvy z důvodu nesplnění odkládacích podmínek v dohodnutém termínu. Jedním z důvodů pro uzavření dodatku č. 2, které MO v materiálu pro jednání vlády s odvoláním na MF uvedlo, byla obava z vysokého rizika zahájení arbitráže proti České republice soukromým partnerem z titulu zmaření investice vinou nerealizování projektu PPP. NKÚ neshledal žádné relevantní důvody pro zavázání se k úhradě těchto nákladů.

Kontrola byla prováděna od listopadu 2010 do května 2011. Kontrolováno bylo období od roku 2004 do doby ukončení kontroly, v případě věcných souvislostí i období předcházející. Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo obrany a Ústřední vojenská nemocnice Praha, státní příspěvková organizace. Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2010 pod číslem 10/27. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Jiří Adámek.

Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky