NKÚ zkontroloval peněžní prostředky a majetek státu, se kterými je příslušná hospodařit Česká obchodní inspekce
TISKOVÁ ZPRÁVA – 10. ledna 2012
Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s peněžními prostředky a majetkem státu, se kterými je příslušná hospodařit Česká obchodní inspekce, včetně ověření příjmů České obchodní inspekce (dále jen „ČOI“) z ukládání sankčních plateb a pokut.
Inventarizace dlouhodobého majetku a pohledávek v roce 2008 a 2009 nebyla provedena v souladu se zákonem o účetnictví. ČOI v některých případech inventarizací nezjistila řádně skutečný stav dlouhodobého majetku a pohledávek nebo neprokázala stav dlouhodobého hmotného majetku stavy fyzické inventury opravenými o přírůstky a úbytky tohoto majetku za dobu od ukončení fyzické inventury do konce účetního období. Některé inventurní soupisy ČOI neobsahovaly takové skutečnosti, aby bylo možno zjištěný dlouhodobý majetek jednoznačně určit.
ČOI nepostupovala při plnění úkolů určených zákonem nejhospodárnějším způsobem, když v procesu zadávání veřejných zakázek nevytvářela podmínky a předpoklady pro hospodárné čerpání peněžních prostředků státního rozpočtu. ČOI v některých případech nedodržela základní zásady zadávání veřejných zakázek, nedodržela povinnost uveřejňovat výzvy k podávání nabídek, vyzývala zájemce, u kterých bylo zřejmé, že nemohou splnit kvalifikační předpoklady, a opakovaně vyzývala k podání nabídky stejné zájemce, aniž by k tomu měla opodstatněný důvod. ČOI v některých případech opakovaně vyzývala zájemce, o kterých věděla, že v předchozím zadávacím řízení s obdobným předmětem plnění nabídku nepodali.
ČOI neprokázala opodstatněnost najímání externích poskytovatelů právních služeb na vymáhání pohledávek v letech 2008–2010, když v tomto období disponovala právním útvarem, v jehož kompetenci bylo vymáhání pohledávek, a zároveň řádně neodůvodnila svůj postup při najímání externích právních služeb ve stejném období. ČOI v případě devíti uzavřených smluv neprokázala provedení výběru poskytovatelů právních služeb a poskytovatelů služeb školení a vzdělávání při dodržení zásad transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace v souladu se zákonem o veřejných zakázkách.
Nastavení cílů a parametrů a provedení závěrečného vyhodnocení akce Provozování ICT ČOI v rámci programového financování v roce 2008 neumožnilo kontrolou ověřit efektivnost čerpání peněžních prostředků státního rozpočtu. V případě akce Obnova vozového parku ČOI pro rok 2010 bylo zjištěno, že indikátory a parametry akce byly ze strany správce programu stanoveny na základě údajů z již uzavřených smluv o věcném plnění. Uvedené ukazatele tak byly stanoveny formálně a neumožňovaly posoudit efektivnost výdajů státního rozpočtu.
Z porovnání pohledávek podléhajících dělené správě vyplynulo, že v jednotlivých letech kontrolovaného období existovaly rozdíly mezi hodnotou pohledávek předaných Českou obchodní inspekcí celním a finančním úřadům a hodnotou pohledávek převzatých celními a finančními úřady od ČOI. Tento stav byl mj. způsoben tím, že celní úřady zaevidovaly pohledávky bez jejich příslušenství, nebo tím, že pohledávky zaevidovaly včetně již uhrazené části. Dále byla zjištěna existence pohledávek z titulu pokut uložených ČOI, které nebyly po dobu 9–22 měsíců evidovány ani ČOI ani příslušnými celními úřady, a nebyly tak činěny úkony k jejich vymožení. Tím vznikají pochybnosti o fungování systému dělené správy z hlediska vytváření podmínek a předpokladů pro efektivní uplatňování a vymáhání práv státu.
Kontrolou vymáhání pohledávek ze strany ČOI bylo zjištěno, že ČOI u některých pohledávek neprokázala, že průběžně sledovala, zda dlužníci včas a řádně plní své závazky. V případě vymáhání některých pohledávek nečinila ČOI žádné úkony směřující k vymožení pohledávek po dobu 20 měsíců a delší.
Kontrola byla prováděna od dubna 2011 do října 2011. Kontrolováno bylo období od roku 2008 do roku 2010, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující. Kontrolovanou osobou byla Česká obchodní inspekce. Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2011 pod číslem 11/32. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Rudolf Kufa.
Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad
- Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 11/32 (pdf, 224 kB)