NKÚ zkontroloval peněžní prostředky určené na zlepšení kvality ovzduší a snižování emisí

TISKOVÁ ZPRÁVA – 30. ledna 2012


Cílem kontroly bylo prověřit poskytování, čerpání a užití peněžních prostředků určených na zlepšení kvality ovzduší a snižování emisí v rámci operačního programu Životní prostředí.

V období let 2003–2010 bylo z veřejných prostředků a prostředků Evropské unie na tuto oblast vyčerpáno přes 5,5 mld. Kč (bez prostředků Operačního programu Životní prostředí). Ministerstvo životního prostředí (dále jen „MŽP“) do doby ukončení kontroly NKÚ nevyhodnotilo ekologické dopady podpory na celkové zlepšení stavu ovzduší v ČR.

Na prioritní osu 2 Operačního programu Životní prostředí (dále jen „OPŽP“) zaměřenou na zlepšení kvality ovzduší a snižování emisí je pro období 2007 až 2013 alokováno celkem 18.065,70 mil. Kč. Po téměř čtyřech letech od začátku realizace OPŽP činil podíl podpory pro schválené projekty pouze 1.512,18 mil. Kč (tj. 8,37 % z celkové alokace). Podíl podpory projektů s vydaným kladným rozhodnutím o poskytnutí dotace dosahuje pouze 427,81 mil. Kč (2,37 %) a podíl podpory finančně ukončených (proplacených) projektů činí 58,82 mil. Kč (tj. 0,33 % z celkové alokace).

Důvodem nízkého čerpání peněžních prostředků prioritní osy 2 OPŽP je stávající podoba zákona o ochraně ovzduší; chybí účinné nástroje, které by motivovaly znečišťovatele k potřebným investicím do zlepšování kvality ovzduší. Pravidla veřejné podpory jsou navíc ze strany Evropské komise nastavena tak, že převážnou část investice musí znečišťovatelé hradit z vlastních zdrojů, což bez dostatečně účinného zákona o ochraně ovzduší nejsou ochotni provádět. Z devíti projektů týkajících se velkých znečišťovatelů se doposud realizuje pouze jeden. Novela zákona, resp. nový zákon, o ochraně ovzduší, které by měly stávající nepříznivý stav napravit, nebyly do doby ukončení kontroly NKÚ přijaty. Novelu zákona, resp. nový zákon, o ochraně ovzduší, nepředložilo MŽP ve stanoveném termínu, tj. do konce roku 2008, jak stanovilo usnesení vlády č. 630/07, ale až v lednu roku 2011.

MŽP spolu se Státním fondem životního prostředí České republiky (dále jen „SFŽP“) provedlo teprve v roce 2010 dílčí kroky z hlediska nastavení pravidel podpory prioritní osy 2 OPŽP s cílem zvýšit počet předkládaných žádostí. Přesto reálně hrozí nedočerpání alokovaných peněžních prostředků z EU. MŽP musí k odvrácení tohoto rizika přijmout podstatné změny v nastavení a zaměření podpory projektů.

Nečerpání peněžních prostředků na ochranu ovzduší je alarmující, neboť ČR neplní většinu imisních limitů stanovených EU (především jde o limity částic PM10, částic PM2,5, benzenu, oxidu dusičitého a benzo(a)pyrenu). Z důvodu neplnění těchto limitů mohou být ze strany Evropské komise nově či opětovně (oxid siřičitý a částice PM10) zahajována řízení o porušení smlouvy podle čl. 258 Smlouvy o fungování EU, která mohou vést až k uložení sankcí. Skutečností je, že nedostatečná kvalita ovzduší představuje zvýšená zdravotní rizika. Znečišťující látky způsobují mimo jiné alergie, onemocnění dýchacího ústrojí, choroby srdce a cév a jsou toxické a karcinogenní pro velkou část populace žijící v oblastech znečištění.

Z dokumentací operačních programů MŽP a Ministerstva dopravy vyplývá, že indikátor expozice obyvatelstva nadlimitním koncentracím PM10 (tj. procento obyvatel ČR žijících na území, kde byly překročeny limity znečištění ovzduší pro PM10) obsahuje OPŽP i operační program Doprava. Porovnáním cílové hodnoty indikátoru obou operačních programů mezi roky 2007 a 2015 bylo zjištěno, že zatímco v OPŽP je uveden pokles hodnoty indikátoru z 66 % na 60 %, v cílech operačního programu Doprava je uvedeno snížení na 50 %. Tato skutečnost zpochybňuje objektivitu stanovení cílových hodnot ukazatelů znečištění ovzduší.

Kontrola byla prováděna od února do října 2011. Kontrolovaným obdobím byly roky 2007 až 2010, v případě věcných souvislostí i období předcházející a období do ukončení kontroly. Kontrolovanými osobami byli Ministerstvo životního prostředí, Státní fond životního prostředí České republiky a vybraní příjemci peněžních prostředků. Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2011 pod číslem 11/04. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ MVDr. Rudolf Němeček.

Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky