Ambiciózní projekt JIM na zjednodušení výběru daní, cel a pojistného stál téměř 3,5 miliardy korun. Jeho dokončení je v nedohlednu
Tisková zpráva ke KA č. 15/17 – 11. 7. 2016
Nejvyšší kontrolní úřad prověřil projekt jednoho inkasního místa (JIM), který měl zjednodušit a zefektivnit výběr daní, cel a sociálního a zdravotního pojistného. Jejich plátce je měl nově odvádět na jediné místo a prostřednictvím jediného formuláře a fakticky tak komunikovat s jedinou institucí namísto pěti1. Projekt JIM vláda schválila v roce 2008 a do ostrého provozu mělo JIM naběhnout původně od začátku roku 2014, pak vláda termín spuštění ještě o rok posunula. Přestože Generální finanční ředitelství (GFŘ), Ministerstvo financí (MF) a Generální ředitelství cel (GŘC) dosud na projekt vyčerpaly téměř 3,5 miliardy korun, JIM neexistuje a správa daní a pojistného se nezjednodušila. Vláda projekt neukončila, jen zrušila termín dokončení a o novém nerozhodla.
GFŘ, MF a GŘC vyčerpaly na projekt JIM mezi lety 2009 až 2015 téměř 3,5 miliardy korun. Kontroloři prověřili využití 2,6 miliardy korun a zjistili, že peníze putovaly na výdaje, které s JIM nesouvisely. Vedení projektu navíc tyto výdaje ani neschválilo. Přes 80 % prostředků vyčerpalo GFŘ, které z nich hradilo například běžné výdaje na pořízení, obnovu a údržbu ICT, platy a mimořádné odměny svých zaměstnanců, nákupy a rekonstrukce budov, v nichž finanční orgány sídlí, nebo třeba nákup nových služebních osobních aut. GŘC zase za peníze určené na JIM nakoupilo například uniformy a opravilo velkokapacitní rentgen. Informační systém JIM, který měl propojit informační systémy jednotlivých správců daní a pojistného a zajistit tak jejich jednotný výběr, přitom vůbec nezačal vznikat. Vedení projektu dokonce ani nepověřilo MF či GFŘ, aby na něj vypsalo zakázku, a neexistuje ani kompletní návrh architektury tohoto informačního systému.
Řízení projektu měly na starosti rada a řídící výbor projektu. Rada byla složena z ministrů financí, práce a sociálních věcí a zdravotnictví. Výbor tvořili zástupci jednotlivých resortů. V době kontroly nebylo vůbec jasné, kdo ve výboru zasedal, protože na seznamu jeho členů, který MF kontrolorům předložilo, byla jména lidí, kteří už v resortech nepracují. Podle NKÚ vedení projektu neplnilo své úkoly, neinformovalo vládu a projekt nekontrolovalo. Za sedm let se rada – tedy nejvyšší vedení projektu – sešla jen třikrát, výbor pak jen patnáctkrát. To se přirozeně negativně podepsalo na průběhu projektu.
Správci daní, cel a pojistného nadále vedou řadu údajů duplicitně. Například jeden milion osob samostatně výdělečně činných vedou souběžně minimálně ve třech registrech. Stejně tak se dublují správci daní a pojistného i v řadě činností – například při zjišťování majetku dlužníků nebo při exekucích. Jako problematický vidí kontroloři i fakt, že každý správce má jiného dodavatele softwaru a v některých případech k němu ani nevlastní autorská práva.
Na to, že je nezbytné zjednodušit výběr daní, Českou republiku už 10 let každoročně upozorňuje Evropská komise. Podle údajů Světové banky trvala v roce 2014 v Česku administrace daňových povinností 405 hodin, což je po Bulharsku druhý nejhorší výsledek v Evropě. Ve 22 evropských zemích, které výběr daní integrovaly, přitom tato administrace trvá průměrně 184 hodin, přičemž například v Irsku jen 82 hodin.
Projekt JIM byl ovšem od začátku velmi ambiciózní. Integraci výběru příjmů státu takového rozsahu nemá žádná ze zemí EU. Například Bulharsko sloučilo jen výběr daní a pojistného, Slovensko daňovou a celní správu, ovšem výběr pojistného zatím ponechalo samostatně. Na rizika spojená s budováním JIM v takovém rozsahu přitom upozornila Světová banka českou vládu už v roce 2008. O rok později doporučila zřídit speciální úřad jen pro projekt JIM, aby bylo jasné, kdo nese odpovědnost za výsledky projektu. Vláda ani MF se tímto doporučením neřídily.
Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad
1] Finanční úřad, Celní úřad, Česká správa sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovna a v případě pracovního úrazu i úrazová pojišťovna.
- Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ č. 15/17 (pdf, 1650 kB)