Zadávání veřejných zakázek – interní předpisy, náklady a smlouvy


Žádost ze dne 12. 10. 2022 o poskytnutí informací týkajících se zadávání veřejných zakázek – interní předpisy, náklady a smlouvy za 2019, 2020, 2021 s Tendermarket a Tenderarena, informace o důvodu nepoužívání NEN

Požadované informace:

1. veškeré vnitřní předpisy povinného subjektu upravující zadávání veřejných zakázek,

2. sdělení výše nákladů včetně DPH souvisejících s provozováním elektronických nástrojů  pro zadávání veřejných zakázek za rok 2019, 2020 a 2021,

3. poskytnutí smluv včetně veškerých dodatků uzavřených povinným subjektem s provozovatelem elektronických nástrojů Tendermarket a Tender arena

4. dokument obsahující odůvodnění, z jakého důvodu nevyužívá povinný subjekt Národní elektronický nástroj.

Poskytnuté informace:

K bodu 1. žádosti:

Zadávání veřejných zakázek v NKÚ upravuje směrnice prezidenta NKÚ č. 73, která byla zaslána v příloze sdělení.

K bodu 2. žádosti:

Náklady v Kč (vč. DPH) na provozování elektronických nástrojů na zadávání veřejných zakázek jednotlivě za roky 2019, 2020, 2021 (Tendermarket, Tender arena):

2019 2020 2021 CELKEM
Tendermarket 29 040 29 040 29 040 87 120
Tender arena 29 040 29 040 29 040 87 120
CELKEM 58 080 58 080 58 080 174 240

K bodu 3. žádosti:

Smlouvy (včetně dodatků) uzavřené NKÚ s provozovateli elektronických nástrojů na zadávání veřejných zakázek byly zaslány v příloze sdělení.

K bodu 4. žádosti:

Od roku 2012 používal NKÚ k uveřejňování veřejných zakázek elektronický nástroj Softender, který byl provozovatelem zpoplatněn. Poté co provozovatel tohoto elektronického nástroje oznámil ukončení činnosti, přemístil NKÚ ke dni 31. 3. 2016 všechny do té doby vysoutěžené veřejné zakázky na Národní elektronický nástroj (dále „NEN“) a NEN se stal pro NKÚ profilem zadavatele. Druhý profil zadavatele měl do roku 2017 NKÚ zřízen na elektronickém tržišti Tendermarket, kde NKÚ soutěžil povinné komodity dle usnesení vlády č. 343/2010, k používání elektronických tržišť subjekty veřejné správy při vynakládání finančních prostředků. Důvodem pro výběr NEN jako profilu zadavatele pro NKÚ bylo, že tento elektronický nástroj je pro zadavatele poskytován zdarma, jeho provozovatelem je Ministerstvo pro místní rozvoj (dále „MMR“), které má postavení gestora zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále „zákon“), a stejně tak subjektu, jež provádí metodické řízení procesu zadávání veřejných zakázek, a je odpovědné za fungování NEN.

Koncem roku 2016 obdržel NKÚ námitky od stěžovatele QCM s.r.o., ve kterých stěžovatel namítal, že uveřejnění zadávací dokumentace NKÚ na projekt P-DAT-2016 prostřednictvím NEN odporuje zákonu a souvisejícím prováděcím předpisům, tj. vyhlášce č. 260/2016 Sb., o stanovení podrobnějších podmínek týkajících se elektronických nástrojů, elektronických úkonů při zadávání veřejných zakázek a certifikátu shody a vyhlášce č. 168/2016 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek a náležitostech profilu zadavatele. NKÚ námitce stěžovatele vyhověl a dle požadavku stěžovatele předmětné zadávací řízení zrušil. Důvodem bylo, že v té době MMR nedisponovalo certifikátem shody ve smyslu ustanovení § 213, odst. 4 zákona k tomuto elektronickému nástroji a NKÚ neměl dostatek relevantních informací, které by prokázaly, že profil zadavatele NEN, který byl v dobré víře NKÚ využíván jako splňující veškeré požadavky zákona a prováděcích vyhlášek k němu, SKUTEČNĚ všechny tyto podmínky splňuje. NKÚ reagoval také na situaci ze dne 22. 11. 2016 a následně 8. 2. 2017, kdy předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále „ÚOHS“) vydal druhoinstanční rozhodnutí č.j. ÚOHS-R0304/2016/VZ- 04117/2017/321/Edo, ve kterém kromě udělení 500 000 Kč pokuty pro MMR také rozhodl o zákazu plnění „Smlouvy o zajištění analýzy, aktualizace technické specifikace NEN a implementaci zákona o zadávání veřejných zakázek do IS NEN“ (dále „smlouva MMR“) s vybraným dodavatelem, a to v celém rozsahu. Toto rozhodnutí ÚOHS je pravomocné a nelze se proti němu odvolat. To znamená, že pro uzavření smlouvy s dodavatelem servisu pro elektronický systém NEN muselo MMR znovu realizovat zadávací řízení na zajištění servisu NEN, což trvalo nějakou dobu. NKÚ jako zadavatel musí být schopen v případě potřeby prokázat, že jeho profil zadavatele, resp. celý elektronický nástroj, splňuje požadavky zákona. Jinak řečeno, zadavatel odpovídá za to, že jeho profil splňuje požadavky kladené na něj právními předpisy. Pokud by bylo prokázáno, že NEN nemá shodu se zákonnými požadavky, resp. tuto shodu nemůže zadavatel prokázat, dopouští se zadavatel správního deliktu, za který ÚOHS může uložit pokutu až do výše 20 mil. korun. Zákon sice explicitně povinnost certifikace elektronických nástrojů neukládá, nicméně prokazování shody jiným způsobem (např. soudním znalcem) klade na zadavatele značné finanční a časové nároky, kdy tento postup je v naprostém rozporu s principem a smyslem NEN. NEN byl sice k datu 13. 2. 2017 plně certifikovaným elektronickým nástrojem ve smyslu § 213 zákona, ale s ohledem na výše uvedené pravomocné rozhodnutí ÚOHS obsahující zákaz plnění smlouvy MMR, nemělo MMR smluvně zajištěno servisní zázemí k provozování tohoto elektronického nástroje. S tím se pojí i vysoká míra nejistoty o řádném a bezchybném provozu NEN.

NKÚ si nemohl vzhledem ke svému postavení dovolit uveřejňovat veřejné zakázky v NEN, pokud si nebyl zcela jist, že zadává a uveřejňuje do zákonem určených elektronických nástrojů všechna data v souladu se zákonem. Vzhledem k tomu, že NKÚ v roce 2016 zahájil projekt výstavby svého sídla, musel najít alternativní řešení s tím, že si zřídil nový profil zadavatele na elektronickém nástroji, kterému byla udělena certifikace pro maximální možný rozsah funkcionality dle zákona. NKÚ si tedy zřídil svůj profil zadavatele na elektronickém nástroji Tender arena, který vlastnil od 24. 11. 2016 platný certifikát shody od certifikační autority. Všechny do současné doby NKÚ uzavřené veřejné zakázky zůstaly v NEN pouze pro potřeby archivování. Vzhledem k tomu, že provozovatel elektronického nástroje Tender arena (společnost Tender systems, s. r. o.) nabídl NKÚ provozování tohoto elektronického nástroje na jeden rok zdarma, byla s provozovatelem uzavřena smlouva bez vynaložení finančních nákladů.

V současné době není pro NKÚ jako zadavatele povinností zadávat a uveřejňovat své veřejné zakázky v NEN. Vzhledem k tomu, že pro NKÚ jsou usnesení vlády pouze doporučující, nemusí NKÚ své veřejné zakázky v NEN soutěžit ani uveřejňovat podle usnesení vlády č. 408/2018, o uložení povinnosti využívat Národní elektronický nástroj při zadávání veřejných zakázek. Současný způsob zadávání veřejných zakázek NKÚ s využitím nástroje Tender arena zcela naplňuje požadavky zákona a jeho prováděcích právních předpisů, které jsou pro NKÚ závazné.

tisk stránky